အားလံုး ြငိမ်းချမ်းကျပါေစလို့ ဦးစွာစလာမ်ေမတ္တာပို့သပါတယ်ခင်ဗျာ။ ဒီေမးခွန်းကိုေတာ့ ေလ့လာသူတစ်ဦးြဖစ်သူ မည်သည့်ဘာသာတရားကိုမှ ယံုြကည်ြခင်းမရှိသူ free thinker တစ်ဦးြဖစ်သူ အစ်မစန္ဒာလင်းမှ ေမးြမန်းထားြခင်းြဖစ်ပါတယ်ခင်ဗျာ။ ဒီြကားထဲမှာ ဝင်ေရာက် ေဆွးေနွးေပးထားသူများအားလံုးကိုလည်း ေကျးဇူးတင်ရှိပါတယ်ခင်ဗျာ။
အရင်အေြဖေတွမှာ ကျွန်ေတာ်တို့ ေြပာြကားခဲ့တဲ့အတိုင်းပဲ အခုထပ်မံေြပာြကားလိုတာကေတာ့ အစ္စလာမ်သည် ေလာကီနှင့် ေလာကုတ္တရာနှစ်ြဖာလံုးအတွက် သွန်သင်ပါတယ်ခင်ဗျာ။ ေလာကုတ္တရာ၏ ေအာင်ြမင်မှုချည်းသက်သက်ကိုပဲ မသွန်သင်ပါဘူး။
ဖက်ညီမျှတစွာြဖင့် ေလာကီေရာ ေလာကုတ္တရာမှာပါ ေအာင်ြမင်မှုရရှိေစရန် လမ်းြပေပးထားေသာ လမ်းစဉ်ြဖစ်ပါတယ်ခင်ဗျာ။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်ကျမ်းေတာ်ြမတ် ၂း၂၀၁၊ ၂ဂးရရ) ထို့ေြကာင့် ေလာကီဘဝမှာ လူ့အသိုင်းအဝန်းြကီးတစ်ခုလံုး တည်ြငိမ်ေအးချမ်းမှုအတွက် အလွယ်တကူလိုက်နာကျင့်သံုးနိုင်တဲ့ စည်းမျဉ်းစည်းကမ်းေတွ ချမှတ်ထားြပီးသားပါ။ ဒီသေဘာတရားကို သေဘာေပါက်နားလည်သွားြပီဆိုလျှင် ဆက်လက်ေဆွးေနွးဖို့လွယ်ကူသွားပါြပီ။
ဒီေစာဒကက ဘယ်လိုေပါ်ေပါက်လာသလဲဆိုလျှင် အစ္စလာမ်သာသနာကို မနာလိုမရှုစိမ့်ေသာ ပညာရှင်ဆိုသူအချို့တို့က အချက်အလက်အြပည့်အစံုမေပးဘဲ တပိုင်းတစ လိုရာေဖာ်ြပြပီး ေလ့လာသူေတွနဲ့ နုနယ်သူေတွကို ေစာဒကေတွ ေမးခွန်းေတွ အေြကာက်တရားေတွ ထည့်သွင်းေပးရာကေနစတာပါ။
“အစ္စလာမ်တွင် အဓမ္မ အနိုင်အထက်အလျင်း မြပုရ။ ေြဖာင့်မတ်မှန်ကန်ေသာ တရားလမ်းစဉ်သည် မမှန်ကန်ေသာ လမ်းစဉ်နှင့် ရှင်းလင်းထင်ရှားစွာ ကွဲြပားြခားနားလျက် ရှိေနေပြပီ…” (ကုရ်အာန် ၂း၂၅၆)
“အမှန်တရားသည် အသင့်တို့အား ဖန်ဆင်းြပုစုပျိုးေထာင်ေတာ်မူေသာ အရှင့်ထံေတာ်မှ ြဖစ်၏။ သို့ြဖစ်ေပရာ မည်သူမဆို ယံုြကည်လိုလျှင် ယံုြကည်နိုင်၏။ ြငင်းပယ်လိုက ြငင်းပယ်နိုင်၏။” (ကုရ်အာန် ၁ဂး၂၉)
အစ္စလာမ်တွင် ယံုြကည်မှုနှင့်ပတ်သက်၍ လွတ်လပ်ခွင့်အြပည့်အဝေပးထား၏။ မည်သူတစ်ဦးတစ်ေယာက်ကိုမျှ စစ်မှန်နားလည်ေသာ ယံုြကည်မှုမရှိဘဲ မည်သည့် အ(မဟုတ်ေသာ) ဓမ္မ(တရားနည်းလမ်းတကျ)နည်းနှင့်မျှ အစ္စလာမ်သို့ ဝင်ေရာက်ေစြခင်းနှင့် ြကိုးပမ်းအားထုတ်မှုမျိုးကိုမှ လံုးဝခွင့်မြပုထားပါ။
တရားနည်းလမ်းမကျေသာနည်းများဆိုရာ၌ ြခိမ်းေြခာက်ြခင်းမျိုးသာမက စွဲေဆာင်ြဖားေယာင်းြခင်းမျိုးစသည်တို့ပါ ပါဝင်ပါသည်။ ထို့အြပင် ြငင်းပယ်ခွင့်ကိုပါ ခွင့်ြပုထားြပီးလည်းြဖစ်ပါသည်။
ထို့သို့သိြမင်နားလည်ြပီးေနာက် ေစာဒကထပ်ရှိနိုင်ပါသည်။ သို့ဆိုလျှင် အဘယ်ေြကာင့် အစ္စလာမ့်သာသာနာရှိ ဆံုးမဩဝါဒကျမ်းအချို့တို့တွင် အဆိုပါ ြပစ်ဒဏ်ကို ေလ့လာေတွ့ရှိေနရသနည်းေပါ့။ ဟုတ်ကဲ့ဆက်လက်ရှင်းြပပါမည်။ မုဟမ္မဒ်သခင်(ြငိမ်းချမ်းမှု သခင့်အေပါ်သို့သက်ေရာက်ပါေစ) မဒီနာြမို့တွင် ြကိုးပမ်းစဉ်ကာလတွင် အစ္စလာမ်ကို မနာလိုမရှုစိမ့်ေသာ လူတသိုက်သည် နည်းအမျိုးမျိုးြဖင့် အစ္စလာမ်သာသနာေတာ်ကို ပျက်စီးသွားေစရန် ြကံစည်ေနှာင့်ယှက်ြကသည်။
ထိုနည်းများအနက် အယုတ်မာဆံုးနည်းမှာ မွတ်စလင်မ်သစ်လွင်များ ယံုြကည်မှုအားနည်းေစရန် စိတ်ဓာတ်ယိမ်းယိုင်ေစရန် ရည်ရွယ်ြပီး မနက်တွင် အစ္စလာမ်သာသနာသို့ဝင် ညေနတွင် ြပန်ဘာသာေြပာင်း တစ်ရက်မေကျာ်ေသာနည်းြဖင့် အြကိမ်များစွာ ယုတ်မာေနှာင့်ယှက်သည့် နည်းလမ်းြဖစ်သည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန် ၃းရ၂) အစ္စလာမ့်သွန်သင်ချက်အရ မွတ်စလင်မ်ဆိုသည်မှာ စစ်မှန်စွာ နားလည်ယံုြကည်သူြဖစ်ရမည်၊
သာသနာနှင့် ယှဉ်လာလျှင် သာသနာေတာ့ မစွန့် မိမိအသက်သာ စွန့်မည်ဆိုသည့် ယံုြကည်မှုမျိုးရှိရေပမည်။ ထို့ေြကာင့် အစ္စလာမ်သို့ကူးေြပာင်းလိုလျှင်
၁) စစ်မှန်စွာ လွတ်လပ်စွာ နားလည်ယံုြကည်မှု ရှိ မရှိ ဆံုးြဖတ်ပါ။
၂) သာသနာနှင့်ယှဉ်လျှင် အသက်ကိုပင် စွန့်နိုင်သည့် ယံုြကည်မှုမျိုး ရှိ မရှိဆံုးြဖတ်ပါ။
ထိုဆံုးြဖတ်ချက်နှစ်ရပ်နှင့်ြပည့်စံုမှသာ စစ်မှန်ေသာ ယံုြကည်သူြဖစ်သြဖင့် အစ္စလာမ်သို့ကူးေြပာင်းပါဟု သွန်သင်ခဲ့ြပီး မစစ်မှန်ေသာ အမည်ခံ အေချာင်လိုက် ယံုြကည်ပါသည်ဆိုေသာ သူများ မခိုေစရန်နှင့် အစ္စလာမ်ကို ဖျက်ဆီးလိုေသာ အယုတ်တမာများအတွက် လမ်းပိတ်ရန် အစ္စလာမ့်မှ ြပန်ကူးေြပာင်းလျှင် ေသဒဏ်ခံရမည်ဟု ြပဌာန်းခဲ့ြခင်းသာြဖစ်သည်။
(ထို့သို့ချမှတ်လိုက်ြခင်းြဖင့် အမည်ခံသက်သက် ခိုကပ်ချင်သူများနှင့် ယုတ်မာဒုက္ခေပးလိုသူများ မေြပာင်းေတာ့ဘဲ စစ်မှန်စွာ ယံုြကည်သူတို့သာ ကူးေြပာင်းခဲ့ပါတယ်)သို့ဆိုလျှင် ထပ်မံေစာဒကရှိနိုင်လာြပန်သည်။ အေပါ်မှာေြပာေတာ့လွတ်လပ်ခွင့် ရှိတယ်ဆို ခုေတာ့…..။ ဆက်ရှင်းြပပါမည်။
အစ္စလာမ်တွင် လူတစ်ဦးချင်းတစ်ေယာက်ချင်းဆီ၏ ယံုြကည်ချက်နှင့်ပတ်သက်၍ ေမးခွန်းလိုက်ထုတ်ေမးြမန်းစံုစမ်းေနရန် မည်သူ့တွင်မှာ တာဝန်မရှိပါ။ ထို့ေြကာင့် ြငင်းပယ်ကူးေြပာင်းချင်သူတစ်ဦးသည် မိမိဖာသာလွတ်လပ်စွာ ကူးေြပာင်းနိုင်သည်။
(သို့ေသာ်တစ်ခုသိထားအပ်သည်ကေတာ့ အဆိုပါ ကူးေြပာင်းသူသည် မွတ်စလင်မ်များနှင့် အြခား မွတ်စလင်မ်မဟုတ်သူများ ြငိမ်းချမ်းစွာ ယှဉ်တွဲေနထိုင်သကဲ့သိုေနထိုင်ေသာ်လည်း မွတ်စလင်မ်အချင်းချင်း ပူးတွဲေနထိုင်သကဲ့သို့ ယခင်ပံုစံမျိုးြဖင့်ေတာ့ေနထိုင်ရန်မြဖစ်နိုင်ေြကာင်းကိုေတာ့ သိထားရန်လိုအပ်ပါသည်။ အဘယ်ေြကာင့်ဆိုေသာ် အစ္စလာမ်သာသနာက အေသးစိတ်သွန်သင်ထားေသာ သန့်စင်ြခင်းကိစ္စမျိုးမှအစ သွားလာေနထိုင်အြပုအမူအစားအေသာက်မှသည် ဝတ်ြပုမှုပိုင်းဆိုင်ရာအထိ အေရှ့အေနာက်ကဲ့သို့ဆန့်ကျင်မှုမျိုးများ ြဖစ်သွားေသာေြကာင့် ပင်ြဖစ်သည်။)
ထို့ြပင်သူ၏ ကူးေြပာင်းမှုသည် မိမိအမှန်တရားဟု ယူဆေသာ ဘာသာတရား (သို့) ဝါဒ တစ်ခုကို ေလးနက်ယံုြကည်စွာြဖင့် ြငိမ်းချမ်းစွာကူးေြပာင်းမှုမျိုးြဖစ်ရပါမည်။
အေပါ်တွင်ေဖာ်ြပထားေသာ သူတစ်ပါးဘာသာတရားကို ေစာ်ကားဖျက်ဆီးလိုသည်၊့ လူမှုအဖွဲ့အစည်းတစ်ခု၏ အကျိုးစီးပွား၊ အသက်၊ ဥစ္စာ၊ ြငိမ်းချမ်းမှု၊ တရားစိုးမိုးမှုကို ထိခိုက်နစ်နာေစသည့် သစ္စာေဖာက်သည့်ပံုစံမျိုးေတာ့မြဖစ်ရပါ။ အစ္စလာမ်ကလည်း ယံုြကည်သူမွတ်စလင်မ်များကို သူတစ်ပါးဘာသာတရားကို ထိုကဲ့သို့လုပ်ဖို့ေနေနသာသာ နှုတ်ြဖင့်ပင် မေစာ်ကားရန် ေလးနက်စွာ ြပင်းထန်စွာ မိန့်ြကားထားြပီးြဖစ်သည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်၆း၁၀၈)
အနှစ်ချုပ်ြပန်ေဖာ်ြပရလျှင်
၁) အစ္စလာမ်သို့ဝင်ေစရန် အဓမ္မ(အေချာ့ သို့ ေြခာက်လှန့်သည်နည်းမျိုး)စနစ်မရှိပါ။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်၂း၂၅၆)
၂) အစ္စလာမ်သို့ဝင်မည်ဆိုသူသည်လည်း အမှန်တကယ်နားလည်ကာ စစ်မှန်ေသာ အမှန်တရားြဖစ်ေြကာင်း သိရှိြပီး လွတ်လပ်စွာဝင်ေရာက်ြခင်းကိုသာ လက်ခံပါသည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်-၁ဂး၂၉)
၃) မွတ်စလင်မ်တို့အေနြဖင့်လည်း သူတပါးဘာသာတရားတို့ကို ကိုယ်ထိလက်ေရာက်မဆိုနှင့် နှုတ်မှုအားြဖင့်ပင် မေစာ်ကားရန် ြပင်းထန်ေလးနက်စွာတားြမစ်ထားြပီးြဖစ်သည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်၆း၁၀၈)
၄) သူတပါးဘာသားတရားတို့နှင့်ပတ်သက်၍ ေဆွးေနွးလိုပါကလည်း ကျမ်းကိုးအေထာက်အထားြဖင့် ချိုသာယဉ်ေကျးစွာ ပညာရှိဆန်စွာ အြပန်အလှန်ေဆွးေနွးြကရန် သွန်သင်ထားြပီးြဖစ်သည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်၁၆း၁၂၅)
ထို့ေနာက်
၅) မည်သူ့ကိုမဆို လွတ်လပ်စွာ မိမိယံုြကည်ရာကို ကိုးကွယ်ယံုြကည်နိုင်ခွင့်အြပည့်အဝေပးထားြပီးြဖစ်သည်။ (ြကည့်-ကုရ်အာန်-၁ဂး၂၉)
၆) ကူးေြပာင်းမည့်သူသည် မိမိ၏ အမှန်တရားဟုယံုြကည်ထင်ြမင်မှုေြကာင့် ထိုအယူဝါဒကို ေအးချမ်းစွာ ကူးေြပာင်းနိုင်ပါသည်။
၇) အစ္စလာမ်သာသနာကို ေနှာင့်ယှက်ဖျက်ဆီးလိုသည့် (သို့) မိမိ၏ ညီေနာင်မွတ်စလင်မ်များကို ေနှာင့်ယှက်ဖျက်ဆီးလိုသည့် ပံုစံမျိုးြဖင့် ကူးေြပာင်းြခင်းမျိုးမြဖစ်ရပါ။ (ြကည့်-ကုရ်အာန် ၃းရ၂)
၈) မိမိေနထိုင်ေနေသာ (သို့) ေနထိုင်ခဲ့ေသာ (သို့) အြခားလူမှုအဖွဲ့အစည်းတို့၏ အကျိုးကို ထိခိုက်နစ်နာေစနိုင်သည့် ပျက်စီးရာပျက်စီးေြကာင်းအြပုအမှုမျိုး သစ္စာေဖာက်မှုမျိုး စသည့်ပံုစံမျိုးြဖင့် ကူးေြပာင်းြခင်းမျိုး မြဖစ်ေစရပါ။ (ြကည့်-ကုရ်အာန် ၅း၃၃)
၉) ေစာဒကတစ်ခုရှိနိုင်ပါသည်။ ေြပာင်းသွားတဲ့သူက မိမိအမှန်တရားလို့ထင်တာကို ေြပာေဟာပိုင်ခွင့် ဖိတ်ေခါ်ခွင့် မရှိဘူးလား။ အစ္စလာမ့်သာသနာေတာ်က ၁၆း၁၂၅ ကို သွန်သင်ထားြပီးြဖစ်ပါသည်။
အြပန်အလှန်မျှတစွာ ယဉ်ေကျးချိုသာစွာ ပညာရှိဆန်စွာ ကျမ်းကိုးအေထာက်အထားြဖင့် ေဆွးေနွးနိုင်လျှင် ေဟာေြပာနိုင်ပါသည်။
ကမ္ဘာတွင် အစ္စလာမ့်ဖက်မှ ထိုသို့ြပန်လည်ေဆွးေနွးေပးလျက်ရှိသည့် ကမ္ဘာေကျာ်ပညာရှင်ေပါင်းများစွာလည်း ရှိေနပါသည်။
ဤမျှဆိုလျှင် အစ္စလာမ်သာသနာမှာ ဘာသာေရးလွတ်လပ်ခွင့် ရှိသလား။ ေြပာင်းရင် အေသပဲဆိုတာေတွ စသည့်ေစာဒကများနှင့် ပတ်သက်၍ နားလည်သွားမည်ဟု ရိုးသားစွာ ယံုြကည်မိပါသည်။
စကားြကွင်းအေနနဲ့ ေလ့လာလိုေသာ ဘာသာြခားညီအစ်ကိုေမာင်နှမများကို အြကံေပးလိုတာကေတာ့
- ခိုင်လံုသည့် အရင်းအြမစ်များမှ ေလ့လာရန်
- ကုရ်အာန်ကျမ်းေတာ်၏ ပါဒေတာ် တစ်ခုကို ေလ့လာရာတွင်လည်း ကျန်ပါဒေတာ်ေတွက ဘာကို မိန့်ထားသလဲ၊ ဘယ်လိုဆက်နွယ်မှု ဆက်သွယ်မှုေတွ ရှိသလဲ၊ ဘယ်ေခတ်ကာလပိုင်းမှာ ဘာနဲ့ပတ်သက်ြပီးကျေရာက်ခဲ့တာလဲ။
- ဩဝါဒေတာ်တစ်ခုေလ့လာရာတွင်လည်း ဘယ်သူ့ကို ဘာေြကာင့်မိန့်တာလဲ၊ ဘယ်အချိန် ဘယ်အေြခအေနမှာလဲ၊ ကျန်ဩဝါဒေတာ်ေတွက ဘာကိုမိန့်ထားသလဲ၊ ကုရ်အာန်ကျမ်းေတာ်ြမတ်ကေရာ ဘာမိန့်ထားသလဲစတာေတွကိုပါ ေလ့လာြကည့်ရင် ပိုအကျိုးြဖစ်ထွန်းြပီး အမှန်းတရားကို ဖန်တီးလိုတဲ့ ပညာရှင်ဆိုသူေတွရဲ့ ေထာင်ေြခာက်ေတွကေန လွတ်နိုင်ပါလိမ့်မယ် ခင်ဗျာ။
မုန်းတီးေရးဖန်တီးလိုေသာ မီဒီယာများ၊ လူပုဂ္ဂိုလ်များနှင့် လှံု့ေဆာ်မှုများကို အဟုတ်ထင်ကာ သို့မဟုတ် အမည်ခံဘာသာဝင်တို့၏ လုပ်ရပ်ဆိုးတချို့တို့ကို ကိုင်ဆွဲကာ ဘာသာတရားတို့ကို အမှန်းပွားလိုေသာ စိတ်ဓာတ်များကင်းေဝးြပီး ဘာသာတရားတို့၏ တကယ့်စံနှုန်းများကို နားလည်ကျြပီး ေအးချမ်းေသာ ကမ္ဘာြကီးတည်ေဆာက်နိုင်ြကပါေစဟု ဆုမွန်ြပုလျက်။
အစ်မစန္ဒာလင်းနှင့် အားလံုး ြငိမ်းေအးြကပါေစ၊ မဂင်္လာအေပါင်းနဲ့ ြပည့်စံုကျပါေစလို့ စလာမ်ေမတ္တာပို့သလျက်…