ကမ္ဘာြကီး​အဆံုး​မှာ တရား​စီရင်မှု ရှိတယ်လို့​သိရှိ ရပါတယ်။ ဘယ်လို စီရင်ြပီး​ ဘယ်လို ဘံု ဌာန​ေတွ ​ေရာက်ြကမှာလဲ။

(က) ကမ္ဘာြကီး​ မပျက်ခင်မှာ​ေကာ ​ေသြပီး​တဲ့​လူဟာ ဘယ်ကို​ေရာက်သလဲသို့​ ဘာြဖစ်​ေနသလဲ သို့​ တရား​စီရင်​ေန့​ကို ​ေစာင့်​ေနသလား​-

ကုရ်အံ အရ- ကမ္ဘာြကီး​ပျက်တာနဲ့​ လူ​ေတွကို တရား​စီရင်တာနဲ့​ ဘယ်လိုမှ မပတ်သက်ပါ။ ကမ္ဘာြကီး​ ပျက်ရမယ့်​အ​ေြကာင်း​ကို islammyanmar.com အပတ်စဉ် ဗဟုသုတကဏ္ဍမှာ ဆရာဦး​ေဌး​လွင်ဦး​ တင်ြပတဲ့​ ကျွန်ုပ်သိ​ေသာ ကမ္ဘာ့​နိဂံုး​ ဆိုတဲ့​ ​ေခါင်း​စဉ်ကို ဖတ်ြကည့်​ပါ။

တရား​စီရင်မယ့်​ေန့​ ဆိုတာထက်၊​ တရား​စီရင်မယ့်​ ကာလ လို့​ ​ေြပာရင် စကား​လံုး​ ပိုတိကျပါတယ်။ အဲ့​ဒီကာလက- စက္ကန့်​တိုင်း​မှာ ကျ​ေရာက်​ေနပါတယ်။ မိမိကျင့်​ေဆာင်ြခင်း​ရဲ့​ စက္ကန့်​တိုင်း​အတွက် အကျိုး​ဆက်​ေတွပါ။ အဲဒီအဆံုး​အြဖတ်က ဘုရား​နဲ့​မဆိုင်ပါဘူး​။ မိမိနဲ့​သာ ဆိုင်ပါတယ်။ ကျွန်​ေတာ် ဥပမာ​ေပး​ြပီး​သား​အတိုင်း​- မီး​ဆိုတာကိုပူတဲ့​ ဓါတ်သဘာဝြပဌာန်း​ထား​ပါတယ်။ အပူကူး​တတ်တဲ့​ သဘာဝကိုလည်း​ ြပဌာန်း​ထား​ပါတယ်။ မီး​ကိုကိုင်လို့​ပူတာ- ​ေရှာင်လို့​ အပူက ကင်း​တာဟာ ကာယကံရှင်ရဲ့​ လုပ်​ေဆာင်ချက်မှာ ြဖစ်လာတဲ့​ အကျိုး​သက်​ေရာက်မှုသာ ြဖစ်ပါတယ်။ မီး​ကို ကိုင်လို့​ ပူ​ေလာင်ြခင်း​ကို ခံး​စား​ရတဲ့​ အချိန်ဟာ- အဲ့​ဒီ ကိစ္စတစ်ခုအတွက် တရား​စီရင်ချက် ချမှတ်ြခင်း​ ခံရတာ ြဖစ်ပါတယ်။

(ခ) ​ေကာင်း​တာ ၁၀ ခုလုပ်မယ်။ ဆိုး​တာ ၁၂ ခု လုပ်မယ်ဆိုရင-် အနှုတ်ဘက်ကို ၂ ကျန်တယ်။ ​ေကာင်း​တာ ၁ ခုမှ မလုပဘ်ူး​၊​ ဆိုး​တာပဲ ၁၂ ခုလုပ်မယ်ဆိုရင်အနှုတ်ချည်း​ ၁၂ ကျန်မယ်။ ​ေကာင်း​တာ ၁၂ ခုလုပ်ြပီး​ ဆိုး​တာ ၁၀ ခုလုပ်ရင် အ​ေကာင်း​ဘက်ကို ၂ ကျန်မယ်။

ဒီရလဒ်​ေတွက ​ေသြပီး​တဲ့​အချိန်မှာ ကျန်မယ့်​ ရလဒ်ဆိုပါ​ေတာ.့​ ​ေကာင်း​တာ ၂ ခု ကျန်တဲ့​သူ ဆိုး​တာပဲ ၁၂ ခုကျန်တဲ့​သူနဲ့​ ဆိုး​တာ ၂ ခုကျန်တဲ့​သူ​ေတွကို ဘယ်လိုစီရင်လဲသို့​ ဘယ်သူက သုခဘံု ​ေရာက်ြပီး​ ဘယ်သူက​ေသာကဘံု​ေရာက်သလဲ။

ဘံုဌာန​ေတွရဲ့​ တည်ရာကို ကျွန်​ေတာ် ​ေဆွး​ေနွး​ြပီး​သား​ ြဖစ်ပါတယ်။ မီး​ကို ၂ စက္ကန့်​ကိုင်တဲ့​ လူနဲ့​ ၁၂ စက္ကန့်​ကိုင်တဲ့​ လူလိုပါပဲ။ အပူဒဏ်ဟာ သူ့​ခံစား​မှု​ေပါ်မှာသာ အြပင်း​ အ​ေပျာ့​ ကွဲြပား​သွား​တာပါ။ လက်နဲ့​ ထိရင် လက်ကို ပူမယ်။

​ေြခနဲ့​ထိရင် ​ေြခကို ပူမယ်။ အြခား​ကမ္ဘာ- ဘံုဌာန တစ်ခုခုကို သွား​ြပီး​ ခံစား​ရတာ မဟုတ်ပါဘူး​။ အဲ့​သလိုပဲ ​ေသာက၊​ သုခ ဆိုတာ အြခား​ဘံုဌာန တစ်ခုမှာ ခံစား​ရတာမဟုတ်ပါဘူး​။ ခံစား​၊​ စံစား​ရသူရဲ့​ အာရံု သို့​မဟုတ်ခံစား​မှု ြဖစ်​ေပါ်ရာ အသိမှာသာ ရှိပါတယ်။ ဘယ်လိုခံစား​ရမယ်။ ဘယ်လို စံစား​ရမယ် ဆိုတာ​ေတွက စာ​ေပသ​ေဘာ ဥပမာ​ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။

(ဂ) ​ေနာက်တစ်ချက်က . မ​ေကာင်း​မှု ြပုသူ​ေရာ ​ေကာင်း​မှုြပုသူ​ေရာ ၎င်းနဲ့​ေတွ့​မယ် ဆိုတဲ့​ ​ေနရာမှာ ၎င်းဆို တာ(နာမ်စား​ ၎င်း၂ခုကို အတူတူလို့​ထင်ရလို့)​ ပရမတ်ဘုရား​ ကို​ေြပာတာလို့​ထင်ပါတယ်။ မဟုတ်ရင်လဲ ြပန်ရှင်း​ြပလိုပါတယ်။ ဒါဆိုရင် သုခဘံုမှာ​ေတွ့​မှာလား​ ​ေသာကဘံုမှာလား​. သို့​ ​ေနရာဌာန မရှိ ပရမတ်ဘုရား​က ဘံုနှစ်ခုလံုး​မှာရှိလို့​ ဒီလို​ေတွ့​မှာလား​။

​ေတွ့​ြကတဲ့​ေနရာမှာလဲ ရှင်း​ြပခဲ့​သလိုဆိုရင် အရှိန်​ေကာင်း​တဲ့​သူက ြမန်ြမန်​ေတွ့​ရမယ်၊​ ရပ်လိုက် အရှိန်ယူလိုက်နဲ့​သူက ​ေတာ့​ ​ေနာက်ကျမယ်လို့​ ယူဆရပါတယ်။

​ေသသွား​သူနှစ်​ေယာက်မှာ အရှိန်​ေကာင်း​သူ ဘယ်လို ြမန်ြမန်​ေတွ့​မလဲ ရပ်တန့်​ေနသူက ဘယ်လို ြပန်​ေတွ့​နိုင်မှာလဲသိချင်ပါတယ်။ (?)

၉၉း​ရ-၈၊​ ပရမံဏုြမူမျှပမာ ​ေကာင်း​မှုကျင့်​ေဆာင်ခဲ့​သူသည် ၎င်းအား​ ​ေတွ့​ြမင်ရလတ္တံ့​။ ပရမံဏုြမူမျှပမာမ​ေကာင်း​မှု ကျင့်​ေဆာင်ခဲ့​သူသည် ၎င်းအား​ ​ေတွ့​ြမင်ရလတ္တံ့​။ ဆိုတဲ့​ ဝါကျကို ြပန်​ေမး​တာ ထင်တယ်။ အဲ့​ဒီ ဝါကျ​ေတွက ၎င်း ​ေတွက အဲ့​ဒီဝါကျ​ေတွမှာ ​ေရှ့​က ​ေဖါ်ြပတဲ့​ ​ေကာင်း​မှု၊​ မ​ေကာင်း​မှု​ေတွကို ညွှန်း​တဲ့​ နာမ်စား​ ြဖစ်ပါတယ်။ သူရဲ့​ ​ေကာင်း​မှု အကျိုး​ဆက်၊​ မ​ေကာင်း​မှု အကျိုး​ဆက်ကို သူဟာ စက္ကန်တိုင်း​မှာ ဆံု​ေနရမှာပါ။ မီး​လိုသိသာထင်ရှား​တဲ့​ အကျိုး​ဆက် ရှိသလို၊​ နံပါတ်ဖိုး​ဆိုတဲ့​ ဘိန်း​ြဖူကို သံုး​မိသလို ​ေလာ​ေလာဆယ် သာယာ​ေနဟန်ရှိ​ေပမယ့်​ ​ေရှရှည်မှာ ဆိုး​ကျိုး​ဆက်​ေတွ ပိလာတတ်တဲ့​ အကျိုး​ဆက်​ေတွလည်း​ ရှိပါတယ်။ ကျွန်​ေတာ် ​ေဆွး​​ေနွး​တဲ့​ ​ေကာင်း​မှုအတွက် အရှိန်အဟုန် ဆိုတာကို ရူပ နား​လည်မှု လွဲသွား​တာ ြဖစ်နိုင်တယ်။ နဲနဲ ရှင်း​ြပခွင့်​ ြပု ပါ။ ဘာသာတရား​ေတွရဲ့​ သီအိုရီအရ (အစ္စလာမ် တစ်ခုတည်း​ မဟုတ်ပါဘူး​) လူဟာ ထာဝရ ​ေသသွား​တယ်လို့​မရှိပါဘူး​။ လူဟာ တိုး​တက်တဲ့​ ဘဝကို အစဉ်ကူး​ေြပာင်း​ေနတဲ့​ သဘာဝကို ပိုင်ဆိုင်ပါတယ်။ စက္ကန့်​တိုင်း​မှာ​ေသတယ်။ စက္ကန့်​တိုင်း​မှာ တစ်ဖန်ကူး​ေြပာင်း​တယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ လူ​ေတွဟာ မံသမျက်လံုး​နဲ့​ ထင်ရှား​စွာ ြမင်​ေတွ့​မှဆံုး​ြဖတ်သတ်မှတ်တတ်တဲ့​ သ​ေဘာရှိတာ​ေြကာင့်​ ခန္ဓာကိုယ် ကျသွား​ေတာ့​မှ ​ေသတယ်လို့​ သတ်မှတ်ြကတယ်။

အဲ့​ဒါက ထင်ရှား​စွာ ကူး​ေြပာင်း​သွား​တာပါ။ ခန္ဓာကိုယ်မှာ သက်တမ်း​ရှိတယ်။ အဲ့​ဒီ ခန္ဓာကိုယ်ရဲ့​ သက်တမ်း​နဲ့​အမှန်တကယ် လူရဲ့​ သက်တမ်း​က မတူပါဘူး​။ ခန္ဓာကိုယ်ဟာ သူ့​သက်တမ်း​ေစ့​ရင် အကင်္ျီတစ်ထည်လိုပဲ စုတ်ြပတ်သွား​မှာပ။ဲ တစ်ခု​ေတာ့​ရှိတယ-် ဒီသီအိုရီကို ​ေြပာလိုက်လ-ို့​ ခန္ဓာဝန်မချဘဲ ခန္ဓာကိုယ်ကိုပါ တစ်ပါတည်း​ယူသွား​ြပီး​ အရှင်ထွက် ထွက်သွား​တာမျိုး​ကို​ေတာ့​ အစ္စလာမ်က လက်မခံဘူး​။ ဝတ္ထုတစ်ခုဟာ သက်တမ်း​မ​ေစ့​ မှီပျက်စီး​နိုင်တယ်။ အဲ့​ဒီလို မပျက်စီး​ခဲ့​ရင် သက်တမ်း​ေစ့​ရင် ပျက်စီး​ရမှာပဲ။ (ဒီကိစ္စက နည်း​နည်း​ရှည်မယ်- သိလိုရင်သီး​ြခား​ ြပန်​ေမး​ပါ။- ဒီမှာ ခန္ဓာကိုယ် မပျက်စီး​ပဲ ပကတိလူ (ဝိဉာဏ)် ထွက်သွား​သူ​ေတ၊​ွ ​ေစာ​ေစာစီး​စီး​ ကား​တိုက်​ေသသွား​သူ​ေတွ စသြဖင့်​ ​ေခါင်း​စဉ်ခွဲ​ေတွ များ​ပါတယ)် ။ ကျွန်​ေတာ် ဆိုလိုတာက- အဲ့​ဒီ အြမဲ မ​ေသတဲ့​ ပကတိလူဟာ သူ့​အတွက် တိုး​တက်သွား​မယ့်​ ခရီး​မှာ အရှိန် အဟုန်တုန့်​ဆိုင်း​သွား​တာရယ် (လံုး​ဝ ရပ်သွား​တာ မဟုတ်)။ အရှိန်အဟုန်နဲ့​ ဖွံ့​ြဖိုး​သွား​တာရယ် ကွာြခား​ြခင်း​ကို ဆိုလိုြခင်း​ြဖစ်ပါတယ်။

(ဃ) ၁ဝတန်း​ေအာင်ြခင်း​ကျြခင်း​ဟာ ​ေဆွး​ေနွး​ခဲ့​သလို အသက်ရှင်ဆဲ ​ေနာင်ဘဝ​ေတွမှာရနိုင်တဲ့​ သုခဘံုနဲ့​​ေသာက ဘံုလို သ​ေဘာမျိုး​ြဖစ်တာ. နား​လည်သွား​ပါဘီ။ အခုသိချင်တာက ​ေသြပီး​တဲ့​ေနာက်မှာ အဲဒီနှစ်​ေယာက်ဟာ ဘယ်လို စခန်း​သွား​ရမှာလဲသိချင်တာပါ။ (?)

လူအများ​ ​ေယဘုယျ သတ်မှတ်တဲ့​ ​ေသြခင်း​ ဆိုတဲ့​ ​ေနာက်ကို ကျွန်​ေတာ်တို့​ရဲ့​ မံသ မျက်စိြဖင့်​ မြမင်နိုင်ပါ။ မံသ မျက်စိနဲ့​ မြမင်နိုင်ြခင်း​သာ ြဖစ်ြပီး​၊​ မရှိဘူး​လို့​ အ​ေြဖထုတ်လို့​ မရတဲ့​ အရာ ြဖစ်ပါတယ်။ သူတို့​ဟာ ဒီကိုယ်ခန္ဓာအထည်​ေဟာင်း​ကိုထား​ခဲ့​သူ​ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။ ဒုက္ခ၊​ သုခ ဆိုတာက ခန္ဓာကိုယ်​ေပါ်မှာ ကပ်ြငိတဲ့​အာရံု မဟုတ် ပါ။

လက်ကို မီး​ေလာင်ရင် မီး​ေလာင်ြခင်း​ကို လက်ခံစား​တာလား​၊​ အာရံုက ခံစား​တာလား​ ြပန်သံုး​သပ်ြကည့်​ပါ။

လက်က မီး​ေလာင်တဲ့​ အနာ၊​ မီး​ေလာင်ဖု​ေလာက်ပဲ ြဖစ်တတ်ပါတယ်။ လက်​ေတွ ​ေြခ​ေထာက်​ေတွ ြပတ်​ေနတဲ့​လူတစ်​ေယာက်မှာ လက်​ေချာင်း​၊​ ​ေြခ​ေချာင်း​ေတွ မရှိ​ေတာ့​ရင်လည်း​ သူဟာ လက်မက ယား​တယ်။ ​ေြခမကယား​တယ်။ လက်သန်း​က ကိုက်ခဲတယ်။ ​ေြခခလယ်ထိပ်က နာကျင်တယ်။ စသည်ြဖင့်​ လက်​ေြခ မြပတ်တဲ့​ လူလိုခံစား​ရ​ေလ့​ ရှိပါတယ်။ လူ​ေကာင်း​တစ်​ေယာက်လိုပါပဲ။ ရူပ လက်ြပတ်၊​ ​ေြခြပတ်​ေတွကို ​ေမး​ြကည့်​ပါ။ လက်မမရှိ​ေတာ့​ဘဲ ဘာြဖစ်လို့​ လက်မက ယား​သလို ခံစား​ရတာလဲ ဆိုတာကို စဉ်း​စား​ြပီး​ရင်၊​ ခန္ဓာကိုယ် တစ်ခုလံုး​မရှိ​ေတာ့​ရင်လည်း​ ခန္ဓာကိုယ် တစ်ခုလံုး​မှာ ြဖစ်​ေပါ်​ေလ့​ရှိတဲ့​ ခံစား​ချက်​ေတွ ရှိ​ေနတယ်ဆိုတာကို သတိ ထား​မိ​ေစချင်ပါတယ်။ ​ေမး​ခွန်း​ (ခ) (ဂ) က ​ေဆွး​ေနွး​မှုကို ြပန်ြကည့်​ပါ။

(င) သုခဘံုတငွ် ကာမ ခံစား​ရမှာ မဟုတ်။ သူ​ေတာ်​ေကာင်း​များ​ စု​ေဝး​ေနထိုင်ရာ၊​ သုခစံစား​ (စိတ်ခံစား​) မှုများ​ပဲ ရှိတဲ့​ေနရာ၊​ ​ေယာကင်္ျား​သည်အဖိုလိင်နှင့်​ မိန်း​မသည်အမလိင်နှင့်​သာ ဆက်ရှိမည်။ သူတို့​သည်အတူတကွကာမ (ဒီ​ေနရာမှာ ကာမ စကား​လံုး​ဟာ ​ေယာကင်္ျား​မိန်း​မ ဆက်ဆံြခင်း​ တစ်ခုကိုသာ ​ေြပာလိုသည်လို့​ ထင်ပါ တယ်) မရှိတဲ့​ဘံု။

သူ​ေတာ်​ေကာင်း​ အ​ေဖာ်မွန်များ​ရှိသည်လို့​ ကျွန်​ေတာ်နား​လည်ရပါတယ်။ (၄၄၊​၅၄ ဖတ်ြပီး​) (မှား​ေနရင်ြပန်ြပင်​ေပး​ရန်) ဘာသာြပန်ဆိုြကတဲ့​ေနရာမှာလ.ဲ ခုနလို အဖျက်သ​ေဘာ ြပန်ဆိုြကတာ​ေတွပါ​ေနနိုင်ပါတယ်။ အဒီလို လက်ခံလို့​ အခု သင်တို့​ရဲ့​ဘာသာြပန်ကို လာ​ေလ့​လာြခင်း​ြဖစ်ပါတယ်။

အခုအထက်မှာ​ေမး​ထား​တဲ့​ နား​မလည်တဲ့​အချက်​ေလး​ေတွကျန်ရှိ​ေသး​လို့​ထပ်ြဖည့်​ ရှင်း​ြပ​ေပး​ေစလိုပါတယ်။

ကျွန်​ေတာ်တို့​ ဘာသာြပန်ကို ဖတ်​ေပး​လို့​ ​ေကျး​ဇူး​တင်ပါတယ်။ ကျွန်​ေတာ်ဆိုလိုတာက ကာမ မရှိဘူး​၊​ ရှိတယ်ဆိုတဲ့​ ဆံုး​ြဖတ်ချက်​ေပး​ြခင်း​ မဟုတ်ပါ။ ဟူရူရ် ကို နတ်မိမယ်လို့​ ဘာသာြပန်ဆိုြပီး​- အစ္စလာမ်တို့​ရဲ့​ ဥပမာ​ေပး​တင်ြပတဲ့​ သုခဘံု ဆိုတာကို ကာမရာဂြမူး​ရာ ဌာန အြဖစ် ပံုသွင်း​ထား​တာကို မှား​တယ်လို့​ ဆိုလိုတာပါ။ အရှိကိုအရှိအတိုင်း​ ြပန်လည် တင်ြပတာပါ။ စာ​ေပ​ေလ့​လာသူများ​အတွက် အမှန်ကို အမှန်အတိုင်း​ သိ​ေစလိုတဲ့​ ​ေစတနာတစ်ခုတည်း​ပါ။ အဲ့​ဒီ​ေနရာမှာ ကာမြမူး​ရာ ဘံုဌာနလို့​ မူရင်း​ကျမ်း​မှာ ပါ​ေနရင်လည်း​ ကျွန်​ေတာ်တို့​က တည့်​တည့်​ြပန်ဆိုမှာပါပဲ။

ကာမ ဆိုတဲ့​ စကား​လံုး​ေဝါဟာရက ​ေမထံု ဆိုတဲ့​ စကား​လံုး​ထက် ပိုြပီး​ အဓိပ္ပါယ်ကျယ်ြပန့်​ပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ ဒီ​ေနရာမှာ ​ေြဖရှင်း​တဲ့​အခါ- သူတို့​ (​ေရှး​ဘာသာြပန်ဆရာများ​) ​ေြပာတဲ့​ စကား​လံုး​နဲ့​ ြပန်သံုး​ြပီး​ ​ေြဖရှင်း​ရြခင်း​ ြဖစ်ပါတယ်။ တကယ်​ေတာ့​- ​ေလာက (​ေလာကအလံုး​စံု)မှာ အရသအရှိဆံုး​ စည်း​စိမ်ဟာ ကာမ (​ေမထံုမှီဝဲမှု) မဟုတ်ပါဘူး​။

ဒါကို ရဟန္တာတိုင်း​ သိပါတယ်။ စိတ်နှလံုး​ပီတိြဖစ်မှု၊​ အဲ့​ဒီထက်ပိုြပီး​ သန္တိသုခ သို့​မဟုတ် ဝိမုတ္တိ လွတ်​ေြမာက်သွား​မှု ြဖစ်ပါတယ်။ လူသား​တစ်ဦး​အ​ေနနဲ့​ သန္တိသုခ ဆိုတဲ့​ ရသကို ခံစား​လိုက်ရြပီဆိုတာဟာ ဘယ်အရာနဲ့​မှနှိုင်း​လို့​ မရတဲ့​ ရသ ြဖစ်ပါတယ်။ ​ေမထံုကာမမှု ရသက နှိုင်း​ယှဉ်လို့​ ရနိုင်​ေကာင်း​ပါတယ်။ နှိုင်း​ယှဉ်လို့​ မရ​ေလာက်​ေအာင် ြဖစ်တဲ့​ ရသကို ပိုင်ဆိုင်ခွင့်​ ရသူတစ်ဦး​က ​ေမထံုရသကို မတမ်း​တ​ေတာ့​ပါဘူး​။ အဲ့​ဒီ နှိုင်း​ယှဉ်လို့​မရနိုင်​ေလာက်တဲ့​ ရသကို အာရ်ဗီလို ဆလာမတ်သ်သ် ပါဠိလို သန္တိသ္တိသုခုခ လို့​ ​ေခါ်ပါတယ်။ မိန်း​မြဖစ်ြဖစ်၊​ ​ေယကျာ်း​ြဖစ်ြဖစ် ပါ​ေမက္ခြဖစ်ြပီး​သူ တစ်ဦး​က မူြကို​ေကျာင်း​မှာ ​ေကျာင်း​သား​ ြပန်လုပ်ပါ့​မလား​။-------

ရှင်း​လင်း​ချက် ခ ဂ ဃ ​ေတွမှာ ရှင်း​ြပထား​တဲ့​ သ​ေဘာတရား​များ​က အသက်ရှင်​ေနစဉ်မှာ ြဖစ်မယ့်​ ဟာ​ေတွပါ။

အဲဒါ​ေတွကို ဗုဒ္ဓဘာသာကျမ်း​များ​အရ သ​ေဘာတရား​ဆင်တူလို့​ နား​လည်ပါတယ်။ တရား​စီရင်ပံုကလဲ သ​ေဘာတရား​ ဆင်တူပါတယ်။ နား​လည်နိုင်ပါတယ်။

ကျွန်​ေတာ်သိချင်တာက ​ေသြပီး​တဲ့​ေနာက်ပါ (လူဟာ စက္ကန့်​တိုင်း​ ရုပ်များ​ စိတ်များ​ ​ေသ​ေသ​ေနတယ် အသစ် ြဖစ်ြဖစ်​ေနတယ် ​ေြပာတဲ့​ ​ေသြပီး​ တဖန်ကူး​ေြပာင်း​ြခင်း​ကို မဆိုလိုပါ ) ဒါ​ေြကာင့်​ ​ေမး​ခွန်း​ ထဲက ​ေကာင်း​မှု ၁၂ ခု သမား​နဲ့​ ​ေကာင်း​မှု ၂ ခုသမား​ မ​ေကာင်း​မှု ၁၂ခုသမား​နဲ့​ မ​ေကာင်း​မှု ၂ ခုသမား​ တို့​ (ခန္ဓာပျက်ြပီး​ေနာက်) ခံစား​မှုများ​ သုခ၊​ ​ေသာက ဘယ်လိုကွာလဲသိချင်တာပါ။ ကွာသလား​ မကွာဘူး​လား​ သိချင်တာပါ။ ပကတိလူလို့​ ​ေြပာတဲ့​ ပကတိလူဟာ ဘယ်လိုဆက်ြဖစ်လဲ သိချင်တာပါ။ ပကတိလူ ဘယ်လို တိုး​တက်တာလဲ ဘယ်အချိန်မှာ ပန်း​တိုင်​ေရာက်လဲ (တိုး​တက်တာရပ်မှာလဲ) ၎င်းပကတိလူဟာ ဘယ်လိုစခန်း​သွား​သလ။ဲ စသြဖင့်​သ​ေဘာတရား​အသစ်ဆိုရင်လဲ စလည်ဆံုး​ ရှင်း​ြပ​ေစ လိုပါတယ်။

ဥပမာ ဗုဒ္ဓဘာသာမှာ နတ်ဟာ နတ်ဘံုမှာ ကာမဂံုစည်း​စိမ်များ​နဲ့​ ​ေပျာ်ရွှင်စွာ ြဖတ်သန်း​ပါတယ်။ ငရဲသား​ဟာနှိပ်စက်ြခင်း​ ဒုက္ခများ​ကို ခံစား​ရြပီး​ ြဖတ်သန်း​ရပါတယ်။ ၎င်း ဘံုနှစ်ခုမှာ ​ေကာင်း​မှု ၁၂ သမား​နဲ့​ ​ေကာင်း​မှု ၂ သမား​ရတဲ့​ စည်း​စိမ်မတူ သလို ငရသဲား​မှာလဲ မတူပါဘူး​။ နိဗ္ဗာန်က​ေတာ့​ ရရှိ​ေအာင်ကျင့်​ြပီး​ သူများ​အား​လံုး​ဟာ သန္တိသုခကို အား​လံုး​တ​ေြပး​ညီရပါတယ်။

အခု အစ္စလာမ်ဘာသာရဲ့​ ပကတိလူ ြဖတ်သန်း​ပံုက ဘယ်လိုပါလဲ (ခန္ဓာပျက်စီး​ြပီး​ေနာက်ကို ​ေြပာတာပါ) ကျန်တဲ့​​ေြဖရှင်း​ချက်များ​ကို လက်ခံပါတယ်။ သ​ေဘာတရား​များ​က လက်ခံနိုင်ပါတယ်။

သူ့​အမှုနဲ့​သူ၊​ သူ့​အကျိုး​ေပး​နဲ့​သူ ခံစား​ရပံုြခင်း​ေတာ့​ ဘယ်တူပါ့​မလဲ။ ဒီ​ေလာကမှာ လူတန်း​စား​ကို ​ေတာ်ဝင်၊​အထက်တန်း​လွှာ၊​ အလယ်အလတ်အလွှာနဲ့​၊​ အနိမ့်​ဆံုး​အလွှာ ခွဲြခား​သလိုမျိုး​ေပါ့​။ ဒီလို အဆင့်​ေလး​ဆင့်​ ခွဲထား​​ေပမယ့်​၊​ တစ်လွှာချင်း​မှာ ရှိတဲ့​သူ အား​လံုး​က တစ်​ေြပး​ညီတည်း​ ဘယ်ြဖစ်ပါ့​မလဲ။ တစ်ဦး​တစ်​ေယာက်ချင်း​စီအနည်း​အများ​ ကွာဟချက် ရှိ​ေနမှာ​ေပါ့​။ အလား​တူပါပဲ ကုရ်အံက ငရဆိုတဲ့​ ​ေသာက ခံစား​ရမယ့်​ အဆင့်​ကို (၇) ဆင့်​- ၇ ဘံုလို့​ ဆိုပါတယ်။ (၁၅း​၄၃၊​၄၄) အာရ်ဗီစကား​လံုး​ ၇ ဆိုတာကို အစဉ်အဆက်ြဖစ်တယ်လို့​ ကမ္ဘာများ​၊​ြဂိုလ်များ​ကို ​ေဆွး​ေနွး​စဉ်က ကျွန်​ေတာ် ​ေြပာခဲ့​ပါြပီ။

ငရဲဘံု ဆိုတာ ​ေဆး​ေြကာ​ေလျှာ်ဖွတ် ​ေပး​ဆပ်ရတဲ့​ ကာလများ​ ြဖတ်သန်း​မှုလို့​ ဆိုပါတယ်။ အဲ့​ဒီမှာ ထာဝရ ခံစား​ရ​ေတာ့​မယ်လို့​ ​ေြပာထား​ြခင်း​ မရှိပါ။ ရဂး​၂၃။ အချို့​ဆရာ​ေတာ်​ေတွက​ေတာ-့​ ထို၌ أَب  دا အ၊​ဘ၊​ဒန် သို့​မဟုတ် أَح َ قابا အာဟ် ခါး​ဘန် ​ေနထိုင်ရမည်ဆိုတာ​ေတွကိုထာဝရလို့​လွဲမှား​စွာ ဘာသာြပန်တာ​ေတရွှိပါတယ်။ အဘဒန်ဆိုတာ Oဥt of Time အnd Spအce ကာလမဲ့​ လို့​ ြဖစ်ြပီး​၊​ အဟ်ခ်ခါး​ဘန် ဆိုရာ ရာစု များ​ကို ဆိုလိုပါ တယ်။ ဆိုက်ထဲက ဘာသာြပန် အဘဒန် ရှင်း​လင်း​ချက်ကို ၂း​၃၉ မှာြကည့်​ပါ။ အဟ်ခ်ခါး​ဘန် ဆိုတာကို​ေတာ့​ ရဂး​၂၃ မှာြကည့်​ပါ။ ဆိုလိုတာက အကုသိုလ်အ​ေလျှာက် အြပစ်များ​ကို ​ေဆး​ေြကာ​ေလျှာ်ဖွတ်ြခင်း​ ခံရြပီး​ အဲ့​ဒီ အကုသိုလ်ဝဋ်​ေကျသွား​တဲ့​အခါ သူဟာလည်း​ အြပစ်တစ်ခုစီက လွတ်​ေြမာက်သွား​ပါတယ်။ တနည်း​အား​ြဖင့်​ တစ်ဆင့်​စီ ြပန်တက်သွား​ပါတယ်။

လူဟာ ပရမတ်ဘုရား​ရှင်၏ ကွန့်​ြမူး​မှုရင်း​ြမစ်က လာခဲ့​တယ်။ ​ေနာက်ဆံုး​ အဲ့​ဒီ ကိုြပန်လည်​ေရာက်သွား​ရပါမယ်။ ဒါကိုကျမ်း​ေတာ်က ​ေနာက်ဆ်ဆံုး​ခရီး​သည် ပရမတ်ဘ်ဘုရုရား​ရှငှင်ထ်ထံသံသို့​သို့​သာတည််း​ လို့​ မြကာခဏ​ေြပာပါတယ်။

မူလဇစ်ြမစ်က အြဖူထည်နဲ့​လာခဲ့​တယ်။ အဝိဇ္ဇာဖံုး​ေတာ့​ မိမိရဲ့​ မူလဇစ်ြမစ်ကို သိနိုင်အား​ ဖံုး​ကွယ်​ေနတယ်။ ကျင့်​​ေဆာင်ြပုလုပ်မှု အ​ေလျှာက်- သာ၊​ နာ အကျိုး​ခံစား​ခွင့်​များ​နဲ့​ လည်ပတ်တယ်။ ​ေနာက်ဆံုး​ ဇစ်ြမစ် အြဖူထည်အတိုင်း​ ြဖစ်သွား​ရင် မူရင်း​မူလ ဘံုဌာနမှာ ြပန်လည်​ေပါင်း​စည်း​တယ်။ ဒါ အစ္စလာမ့်​ သီအိုရီပါ။

လူဟာ ဒီခန္ဓာဝန်မချမှီ အဲ့​ဒီ ဘံုဌာနကို ဆိုက်​ေရာက်ခွင့်​ရှိတယ်။ ဒီခန္ဓာဝန်မချမှီ မဆိုက်​ေရာက်နိုင်ခဲ့​ရင်လည်း​ အဲ့​ဒီဘံုဌာနဆီသို့​ ဆိုက်​ေရာက်ြခင်း​ ခရီး​မှာပဲ ရှိ​ေနတယ်။ အဲ့​ဒီအခါမှာ ခန္ဓာဝန်ရှိခဲ့​စဉ်က ​ေကာင်း​ဆိုး​ ကျင့်​ ​ေဆာင်မှာတည်ြပီး​- ဒုက္ခြဖတ်သန်း​မှုဘဝများ​ (ငရဲများ​)- သုခြဖတ်သန်း​ြခင်း​ ဘဝများ​-ကို ြဖတ်သန်း​ြပီး​ သတ်မှတ်ြပဌာန်း​ထား​တဲ့​ ဒီကရီစံချိန်ြပည့်​တဲ့​ အခါမှာ ​ေနာက်ဆံုး​ စခန်း​ကို ြပန်လည် ဆိုက်ြမိုက်သွား​မှာပဲလို့​ ဆိုတယ်။ ငရဲခံစား​ရမှုနဲ့​ ဆန့်​ကျင်ဘက်က သုခ စံစား​ရြခင်း​များ​ ြဖစ်ပါတယ်။ ငရဲကို ​ေြပာင်း​ြပန်နား​လိုက်​ေပါ့​ဗျာ။ ​ေရး​ေန​ေတာ့​ စာရှည်တာ​ေပါ့​။ ဒီငရဲ​ေတွ၊​ သုခ​ေတွအား​လံုး​က ​ေနာက်ဆံုး​ချုပ်ြငိမ်း​မှု သို့​မဟုတ် လံုး​ဝလွတ် ​ေြမာက်မှု မဟုတ်​ေသး​ဘူး​ေနာ်။

ဒါ​ေပမယ့်​- လူဟာ၊​ အြခား​သတ္တဝါများ​၊​ နတ်များ​အြဖစ် ​ေြပာင်း​သွား​ြခင်း​ သို့​မဟုတ် ထိုသတ္တဝါများ​၏ ခန္ဓာဝန်ကိုလွယ်ယူြခင်း​ မရှိဘူး​ မရှိဘူး​လို့​ ဆိုပါတယ်။

လူမှာ- လူ့​ခံစား​ချက်ရှိတယ်။ သူဟာ ခန္ဓာဝန်ချသွား​ြပီး​တဲ့​ေနာက်မှာ ​ေနာက်​ေြကာင်း​ကို သတိ​ေမ့​သွား​တာမျိုး​မရှိသလို- သူ့​ကိုသူ လူြဖစ်ြခင်း​ဆိုတာကို ​ေမ့​သွား​တာမျိုး​ မရှိပါဘူး​။

​ေလာကမှာ မ​ေကာင်း​တာလုပ်လို့​ ​ေထာင်ကျတဲ့​ လူတစ်ဦး​လို- ဘဝပျက်ပါြပီ၊​ ​ေခွး​ဘဝကို ​ေရာက်ရပါြပီလို့​ သူ့​ကိုယ်သူ သံုး​သပ်​ေကာင်း​ သံုး​သပ်မယ်၊​ ဒါ​ေပမယ့်​ သူဟာ ပကတိလူဟာ လူပါပဲ။ အနီး​စပ်ဆံုး​ ဥပမာ​ေပး​ရရင် ရူပအိပ်မက်မက်တဲ့​အခါမှာ အိပ်ယာထဲက ရူပက ကိုင်တွယ်ထိတို့​လို့​ ရတဲ့​ ခန္ဓာကိုယ်နဲ့​ ကျန်ခဲ့​တယ်။ တစ်ြပိုင်နက်ထည်း​မှာ အိပ်မက်ထဲက ရူပက လူခန္ဓာကိုယ် လူခံစား​ချက်နဲ့​ မဟုတ်လား​။ ဥပမာ ​ေပး​တာ​ေနာ်- လံုး​ဝဥဿံု တူတယ်လို့​ ​ေြပာတာမဟုတ်ဘူး​။-- ဒီ​ေလာက်ဆို၊​ အစ္စလာမ်က​ေြပာတဲ့​ လူဆိုတဲ့​ ခံစား​ချက်၊​ ပကတိလူခံစား​ ချက်ကိုနား​လည်​ေလာက်မယ်ထင်ပါတယ်။

အား​လံုး​သိြကတဲ့​ အတိုင်း​ ဘာသာတရား​ ဆိုတာက ​ေသြပီး​ေနာက် ဘာြဖစ််ြကမယ် ဆိုတိုတာကို မသိလိလို့​ ကိုး​ ကွယ်ယံုြကည််ြကတာပါ။

ဒီအချက်က​ေတာ့​ ရူပသံုး​သပ်ချက် နဲနဲလွဲ​ေချာ်မယ် ထင်ပါတယ်။ရူပ သံုး​သပ်ချက်က ဘာမှန်း​ မသိတာကို စိတ်ကူး​ယဉ် ​ေြကာက်လန့်​ြပီး​ ကိုး​ကွယ်​ေနရတဲ့​ သ​ေဘာ ြဖစ်​ေနပါတယ်။ အဲ့​ဒီလို မ​ေသချာတာကို ​ေနာက်က တ​ေကာက်​ေကာက်လိုက် ကိုး​ကွယ်မှုမျိုး​ကို အစ္စလာမ်က လက်မခံပါ။ ဒီလို မ​ေသချာဘဲ လိုက်လုပ်​ေနရင-် ​ေလာကမှာ အစစအရာရာ ဆင်ြခင် စည်း​ေစာင့်​၊​ အကုသိုလ်များ​ကို ​ေရှာင်ြကဉ်​ေနရတဲ့​ သူ​ေတွက၊​ ဘာမှာ ​ေရှာင်မ​ေနဘဲ ရသလို လုပ်စား​၊​ လိမ်၊​ ညာ၊​ ဖျံကျ၊​ ကာမဂုဏ်ခံစား​ ​ေနတဲ့​ သူ​ေတွနဲ့​ နှိုင်း​ယှဉ်လိုက်ရင် ရှံုး​ေနမှာ​ေပါ့​။ အဲ့​ဒီလို ဆိုရင်​ေတာ့​ အသိဉာဏ်ရှိတဲ့​ လူ​ေတွက ဘာသာတရား​ဆိုတာကို ကိုး​ကွယ်တာ မှား​မ​ေနဘူး​လား​။

ဘာသာတရား​မှာ ​ေသြပီး​ေနာက် ငရဲကျြခင်း​ နတ်ြပည်​ေရာက်ြခင်း​၊​ နိဗ္ဗာန်သို့​ ဆိုက်ြမိုက်ြခင်း​ေတွက အဓိကလား​ဉာဏ်စဉ်အဆင့်​ေတွ ြမင့်​မား​လာြပီး​ ဉာဏ်စဉ်တစ်ဆင့်​ြပီး​ တစ်ဆင့်​ ရင့်​ကျက်ဆိုက်​ေရာက-် ​ေနာက်ဆံုး​ သဗ္ဗညုဉာဏ်သို့​ ဆိုက်​ေရာက်ြခင်း​ဆိုတဲ့​ ဉာဏ်စဉ်စခန်း​ ဆိုက်​ေရာက်မှု​ေတွက အဓိကလား​ ဆိုတာကို ြပန် လည်သံုး​သပ်​ေစချင်ပါတယ်။ အနီး​စပ်ဆံုး​ စဉ်း​စား​ဗျာ- ကိုယ်​ေတာ်​ေဂါတမ ကျင့်​ြကံအား​ထုတ်ခဲ့​တာ၊​ ငရဲကို ​ေြကာက်လို့​လား​၊​နတ်ြပည်ကို မက်လို့​လား​၊​ နိဗ္ဗာန်ကို ​ေဇာကပ်လို့​လား​၊​ ဉာဏ်စဉ်​ေပါက်​ေြမာက်ဘို့​လား​။

အဲ့​ဒါ​ေတွကို ရူပ သိလာမယ်ဆိုရင်၊​ ​ေသြပီး​ေနာက် အတွက် ဘာသာတရား​ကို ကိုး​ကွယ်​ေနတာ မဟုတ်ဘူး​ဆိုတာကို သိလာနိုင်ပါတယ်။ ​ေသြပီး​ေနာက-် -- ဆိုတာကို သာမန်လူ​ေတွ အတွက် ​ေြပာ​ေပး​ေနရတာပါ။ ဒီ​ေတာ့​ရူပ​ေြပာတဲ့​ ဘာြဖစ်မယ် မသိ ဆိုတာက ဆု​ေပး​၊​ ဒဏ်​ေပး​ ဆွဲ​ေဆာင်မှုလို့​သာ နား​လည်​ေစချင်ပါတယ်။ ဓမ္မမိတ်​ေဆွ တစ်ဦး​အ​ေနနဲ့​ ဘာသာတရား​ရဲ့​ အနှစ်ကို ရူပတစ်​ေယာက် နား​လည်​ေစချင်ပါတယ်။

သိပ္ပံဘာသာ အဆံုး​မှာမှ ဘာသာတရား​ ကစတာလို့​ ြကား​ဖူး​ပါတယ်။ ဒါကိုြကည့်​ရင် ဘာသာတရား​ကို စိတ်ဝင်စား​တာ ​ေနာက်ဘဝ (ခန္ဓာပျက်စီး​ ြပီး​ေနာက)် ဘာြဖစ်လဲဆိုတာသိချင်ြကသူ ချည်း​ပါပဲ။

ဒီစကား​ကို ရူပ ဘယ်က ြကား​ဘူး​ပါသလဲ။ ရူပ လက်ခံပါသလား​။ ဒါဆို ဗုဒ္ဓဘာသာအ​ေနနဲ့​ ြပန်ြကည့်​ရင် လွန်ခဲ့​တဲ့​နှစ်​ေပါင်း​ ၂၅ဝဝ​ေကျာ် ရှင်​ေဂါတမ ဉာဏ်စဉ်​ေပါက်​ေြမာက်ြပီး​ ဗုဒ္ဓဘာသာလို့​ ​ေပါ်လာတဲ့​ အချိန်မှာ သိပ္ပံပညာက အဆံုး​ သတ်သွား​ြပီလား​။

အဲ့​ဒီလို ​ေြပာဆိုတဲ့​ ဆရာ​ေတာ်​ေတွ ရှိရင-် ဒီ​ေခတ်မှာ အဲ့​ဒီ ဆရာ​ေတာ်​ေတွက သူတို့​ကိုယ်စား​ြပုတဲ့​ ဘာသာတရား​ေတွကို သိပ္ပံညာနဲ့​ ကိုက်ညီပါတယ်လို့​ ကိုး​ကား​ေြပာဆို​ေနတာ​ေတွက ​ေြပာင်း​ြပန် ြဖစ်မ​ေနဘူး​လား​။

သူတို့​သိြမင်တဲ့​ သိပ္ပံညာနဲ့​ ဘာသာတရား​ဆိုတာ အဆီအ​ေငါ်များ​ တည့်​ရဲ့​လား​လို့​ စဉ်း​စား​ရမလို ြဖစ်မ​ေနဘူး​လား​။

ကျွန်​ေတာ့​ အသိကို နဲနဲ ရှင်း​ြပခွင့်​ြပုပါ။

ဒီကိစ္စက နဲနဲ​ေတာ့​ နက်ပါတယ်။ ဒါ​ေတွကို ​ေလး​နက်မှန်ကန်စွာ နား​လည်ဘို့​- ဉာဏ်စဉ်သ​ေဘာတရား​ကို တီး​မိ​ေခါက်မိ​ေအာင် နား​လည်ဘို့​ေတာ့​ လိုပါလိမ့်​မယ်။ ဉာဏ်စဉ် ဆိုတာ၊​ သဗ္ဗညုဉာဏ်တစ်ခုတည်း​ ရှိတာ မဟုတ်ပါဘူး​၊​ ဉာဏ်စဉ်မှာ အဆင့်​ဆင့်​ ရှိပါတယ်။ ဒါကို ဗုဒ္ဓဘာသာက ဝိပသနာအား​သန်တဲ့​ ပုဂ္ဂိုလ်​ေတွက အစ္စလာမ်ရဲ့​ ဉာဏ်စဉ် ဒသန ဖွင့်​ဆိုချက်ကို နား​လည်ဘို့​ေတာ့​ အ​ေတာ်နီး​စပ်ပါတယ်။

ြပီး​ေတာ့​ ဉာဏ်စဉ်ဆိုတာ ပါရမီ ​ေလ့​ကျင့်​ဆည်း​ပူး​မှု အ​ေလျှာက် လူတိုင်း​ သူ့​အဆင့်​နဲ့​သူ ရနိုင်ပါတယ်။ တစ်ဦး​တစ်​ေယာက်တည်း​က မူပိုင်ဆွဲထား​လို့​ ရအပ်တဲ့​ အရာ မဟုတ်ပါဘူး​။ အဲ့​ဒီမှာ သဗ္ဗညုဉာဏ်ထိ ​ေပါက်​ေြမာက်သွား​တဲ့​ ပုဂ္ဂိုလ်​ေတွက​ေတာ့​ ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင် ဆိုပါ​ေတာ့​- သူတို့​က ဘာသာတရား​ကို ဦး​ေဆာင်ပါတယ်။ တနည်း​အား​ြဖင့်​ လူသား​ရဲ့​ ဇစ်ြမစ်နဲ့​ ​ေနာက်ဆံုး​စွန်ပန်း​တိုင်ကို ဖွင့်​ြပနိုင်ပါတယ်။ တနည်း​အား​ြဖင့်​ လူ​ေတွအတွက်​ေလာကဓမ္မနိယာမ ကျား​ကွက်​ေတွကို ​ေဖါ်ထုတ်​ေပး​နိုင်ပါတယ်။ ဘယ်အကွက်ကိုတက်ရင် အစား​ခံရမယ်။ ဘယ်အကွက်ကို​ေရွှ့​ရင် ပန်း​တိုင်ဆီသို့​ အန္တရာယ်ကင်း​စွာ ​ေရာက်မယ်​ေပါ့​။

သိပ္ပံပညာ ဆိုတာက လက်​ေတွ့​စူး​စမ်း​ချက် ပညာြဖစ်ပါတယ်။ ​ေခတ်တိုင်း​မှာ သူ့​အတိုင်း​အတာနဲ့​ သူရှိ​ေနပါတယ်။ ဘာသာ​ေရး​ရဲ့​ ​ေရှး​ကလည်း​ မဟုတ်ဘူး​၊​ ​ေနာက်ကလည်း​ မဟုတ်ဘူး​၊​ ပညာရပ်တစ်ခုကို လက်​ေတွ့​ စူး​စမ်း​​ေလ့​လာ​ေနတဲ့​သူ​ေတွဆိုတာ လူထဲက လူ​ေတွ ြဖစ်လို့​လူသား​ေတွ ရှိ​ေနသမျှ ကာလပတ်လံုး​ ရှိ​ေနမှာပါ။ သူတို့​မှာလည်း​ သက်ဆိုင်ရာ စူး​စမ်း​တဲ့​ ပညာအ​ေပါ်မှာ သာမန်ထက် ထူး​ကဲတဲ့​ ဉာဏ်စဉ်အဆင့်​ေတွကို ရနိုင်ပါတယ်။

ဥပမာ- သံအ​ေြကာင်း​ကို စူး​စမ်း​ေနတဲ့​သူက၊​ သူဟာ သံဝတ္ထုရဲ့​ လျှို့​ဝှက်ချက်​ေတွကို စူး​စမ်း​ေနတယ်၊​ (တနည်း​ သံနဲ့​ပတ်သက်တဲ့​ အသိပညာအတွက် ပါရမီြဖည့်​ဆီး​ေနတယ်)- ဒီ​ေတာ့​ သံနဲ့​ ပတ်သက်ြပီး​၊​ သံကို အပူ ဘယ်​ေလာက်​ေပး​ရင်- ဘာြဖစ်မယ်၊​ ဘယ်သတ္ထုနဲ့​ ဓါတ်ြပုရင် ဘာြဖစ်မယ်၊​ သံရဲ့​ သိပ်သည်း​ဆ ဘယ်​ေလာက်ရှိတယ်၊​ ဘယ်လိုရာသီဥတု၊​ ဘယ်လို​ေရ​ေြမ​ေတာ​ေတာင်မှာ သံ​ေြကာ​ေတွ ရှိနိုင်တယ်။ သံကို သံမဏိ ြဖစ်​ေအာင် ဘယ်လို လုပ်မယ်။ စသည်ြဖင့်​ ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်များ​ လူ့​ပန်း​တိုင်နဲ့​ ပတ်သက်ြပီး​ သိသလို- သူလည်း​ သံနဲ့​ ပတ်သက်ြပီး​ သိနိုင်ခွင့်​ ရှိပါတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​ သူတို့​ရတဲ့​ အသိက သူတို့​ကိုယ်တိုင် ဉာဏ်စဉ်ရတယ်လို့​ သိ သာထင်ရှား​တဲ့​ ဉာဏ်စဉ်မျိုး​မဟုတ်ဘူး​၊​ အလွန်အနုစား​ ဉာဏ်အဆင့်​ ြဖစ်​ေနပါတယ်။ လူတိုင်း​ ရခွင့်​ရှိတယ်။ ရ​ေနတယ်။ ဒါ​ေပမယ့်​- မိမိကိုဖိထား​တဲ့​ အဝိဇ္ဇာအား​ကို ထိုး​ေဖါက်နိုင်တဲ့​ ဉာဏ်အလင်း​မဟုတ်​ေတာ့​- လူ​ေတွက သတိမထား​မိနိုင်ြကဘူး​ေလ။

ဒါ​ေပမယ့်​- အဲ့​ဒီ သိပ္ပံညာရှင်​ေတွမှာ ကွင်း​ဆက်ရှိတယ်။ တစ်ဦး​က ​ေတွ့​ရှိခဲ့​မှုကို ​ေနာက်တစ်ဦး​က လက်ဆင့်​ကမ်း​​ေဖါ်ြမူလာနဲ့​ ဆက်လက်​ေဆာင်ရွက်​ေလ့​ ရှိတယ်။ ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်​ေတွက ကွင်း​ဆက်မရှိဘူး​၊​ သူတို့​ ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်ချင်း​ သစ္စာဓမ္မ ​ေလာကနိယာမမှာ တူညီ​ေနတာက ကွင်း​ဆက်​ေြကာင့်​ မဟုတ်ဘူး​၊​ ဆိုက်​ေရာက် ဖတ်မှတ်ခွင့်​ရတဲ့​- သစ္စာဓမ္မ စာမျက်နှာ တူညီ​ေနလို့​သာ ြဖစ်တယ်။

သိပ္ပံပညာရှင်​ေတွ​ေလာကမှာ ဘဝင်ရှိတတ်တယ်။ အထူး​သြဖင့်​ ပညာဂုဏ်တက်တတ်တယ်။ ပညာဂုဏ်တက်တဲ့​လက်​ေတွ့​ပညာရှင် သို့​မဟုတ် သိပ္ပံပညာရှင်​ေတွက ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်​ေတွကို အထင်ြကီး​မှု အား​နည်း​တယ်။

အ​ေတွး​အ​ေခါ် သမား​ေတွလို့​ပဲသတ်မှတ်မှုများ​တယ်။ ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်​ေတွသိတာက လူအ​ေြကာင်း​၊​ စြကာဝဠာနိယာမ အ​ေြကာင်း​များ​ ြဖစ်တယ်။ မိုး​ေလဝသ အ​ေြကာင်း​၊​ တီထွင်နိုင်မှု စွမ်း​အား​ အ​ေြကာင်း​ေတွ မဟုတ်ဘူး​-
ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်​ေတွက အဲ့​ဒီ အ​ေြကာင်း​ေတွကို တစ်ခုချင်း​ ဖွင့်​ဆို​ေနဘို့​လည်း​ အချိန်မရဘူး​။ တစ်ခါတစ်ရံအလွန်လိုအပ်​ေတာ့​မှာ- သူတို့​သည် ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင် ြဖစ်တယ်ဆိုတာကို အတိုက်အခံ​ေတွ သိြပီး​ တရား​ရနိုင်တယ်လို့​ သံုး​သပ်​ေတာ့​မ-ှ အဲ့​ဒီ သိပ္ပံပညာရှင်​ေတွ စူး​စမ်း​ေတွ့​ရှိချက်​ေတွထက် ​ေကျာ်ြပီး​ ​ေြပာ​ေပး​လိုက်တာ ရှိတယ်။ ဥပမာ- ကိုယ်​ေတာ်မုဟမ္မဒ်​ေခတ်က နက္ခတ္တ​ေဗဒ ပညာရှင်​ေတွ ရှိတယ-် ကိုယ်​ေတာ်မုဟမ္မဒ်ကို အထင်မြကီး​ဘူး​- ကိုယ်​ေတာ်ကို အထင်မြကီး​ြခင်း​ ြကီး​ြခင်း​က ြပသနာ တစ်ရပ်မဟုတ်ဘူး​- သူတို့​နဲ့​ သူတို့​ကို ယံုြကည်​ေနသူ​ေတွ တရား​ရြခင်း​ မရြခင်း​က အ​ေရး​ြကီး​လာတယ်။ အဲ့​ဒီ အခါမျိုး​မှာ- ​ေနသည် သူ၏ကိုယ်ပိုင်း​ အလင်း​အား​ြဖင့်​ ​ေတာက်ပလျှက်၊​ လ-သူမသည် သူ့​ (​ေန)ထံမှ အလင်း​ကို ​ေချး​ငှား​ေတာက်ပလျှက်--- (၉၁း​၁၊​၂) ကိုဉာဏ်စဉ်သိနဲ့​ ရွတ်ဖတ်​ေပး​လိုက်တယ်။ အဲ့​ဒီလို အချိန်မျိုး​မှာ ရိုး​သား​ြဖူစင် နှလံုး​သား​ တိမ်း​ညွတ်တဲ့​ ပညာရှင်​ေတွက ဉာဏ်စဉ်သိဆိုတာ တကယ်ရှိ​ေနတယ်။ ဒီပုဂ္ဂိုလ်ဟာ လူ​ေတွကို ပရမ်း​ပတာ အ​ေတွး​အ​ေခါ်နဲ့​ ​ေဟာ​ေြပာ​ေနတာ မဟုတ်ပါလား​။ ငါတို့​ေတာင် မသိနိုင်တဲ့​ အရာကို သိ​ေနတယ်ပါလား​လို့​ သံ​ေဝဂရြပီး​ လူစင်စစ် ြဖစ်ဘို့​ကိုယ်ကျင့်​တရား​ေတွကို ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်သွန်သင်တဲ့​ အတိုင်း​ တည်​ေဆာက်ြက​ေတာ့​တယ်။

အချို့​လည်း​ ဆက်လက် မာနထား​တယ်​ေပါ့​ဗျာ။

​ေလာကမှာ သိပ္ပံပညာရှင်​ေတ၊​ွ အ​ေတွး​အ​ေခါ်ပညာရှင်​ေတ၊​ွ စာ​ေပပညာရှင်​ေတ-ွ များ​စွာ ရှိပါတယ်။ အခု​ေခတ်မှာဆိုရင်- မိုး​ရွာမယ်၊​ ​ေလတိုက်မယ်၊​ ငလျှင်လှုပ်မယ်၊​ ဆူနာမီလှိုင်း​ြကီး​ထိမယ်--စသည်ြဖင့်​ သဘာဝ အန္တရာယ်ကို ြကိုသိနိုင်တဲ့​ ပညာရပ်​ေတွ ​ေပါ်​ေနပါြပီ။ များ​ေသာအား​ြဖင့်​လည်း​ မှန်ပါတယ်။ အဲ့​ဒီ ပညာ​ေတွက လက်ဆင့်​ကမ်း​ အ​ေတွ့​အြကံု​ေတွကို အ​ေြခခံြပီး​ သိြမင်လာတဲ့​ ပညာ​ေတွပါ။ ဒါ​ေပမယ့်​ ပညာတိုင်း​မှာ အနုစား​ဉာဏ်ရမှု​ေလး​ေတွနဲ့​ ​ေရှ့​ကို​ေရွ့​ေနပါတယ်။ နို့​မဟုတ်ရင် ​ေခတ်​ေနာက်မှာ ကျန်ခဲ့​မှာ​ေပါ့​။

ကျွန်​ေတာ် ဆိုလိုတာက- သိပ္ပံပညာနဲ့​ ဘာသာတရား​ အစစ်ဟာ ဒွန်တွဲ​ေနပါတယ်။ လူရဲ့​ အနာဂါတ် လျှို့​ဝှက်ပန်း​တိုင်ကို သိတဲ့​ပညာနဲ့​၊​ အရာဝတ္ထုတစ်ခုချင်း​စီအတွက် လျှို့​ဝှက်ချက်ကို သိ​ေနတဲ့​ပညာရပ်သာ ကွာြခား​တာပါ။

အရာဝတ္ထုတစ်ခုချင်း​ရဲ့​ လျှိုဝှ့​က်ချက်ကို သိခငွ့်​ရ ပုဂ္ဂိုလ်​ေတွဟာလည်း​ လူသား​ေတွ ြဖစ်လို့​၊​ သူ့​ကိုယ်သူ မသိတဲ့​လူရဲ့​ လျှို့​ဝှက်ပန်း​တိုင် အတွက် ဉာဏ်စဉ်​ေဆာင်​ေတွရဲ့​ သွန်သင်မှုကို လိုက်နာရမှာပါပဲ။

ဒီ​ေလာက်ဆို နဲနဲ​ေလာက် စပ်ဟပ်မိြပီထင်ပါတယ်။ (စိတ်ထဲမှာ အစာမ​ေကျမှုများ​ကို ပွင့်​ပွင့်​လင်း​လင်း​ ​ေဆွး​ေနွး​နိုင်ပါတယ်)။

ရူပကို လက်​ေဆာင် တစ်ခု​ေပး​ပါရ​ေစ၊​ ကျွန်​ေတာ်တို့​ အစ္စလာမ်ြမန်မာအဖွဲ့​မှာ ​ေရှ့​ေဆာင်လမ်း​ြပ လုပ်​ေနသူများ​က မိမိကိုယ်တိုင် မြမင်တဲ့​ စိတ်ကူး​ယဉ် လမ်း​ေြကာင်း​ကို ဘယ်သူ့​ကိုမှ မြပပါခင်ဗျာ။ ကိုယ်မသိဘဲ လမ်း​ေလျှာက်​ေနမိရင်- ကိုယ်ကိုယ်တိုင် ​ေချာက်ထဲကို ကျနိုင်ယံုမျှ မက- မိမိ​ေနာက်ကို ယံုြကည်ြပီး​ လိုက်မိတဲ့​ အြပစ်မဲ့​သူ အ​ေပါင်း​ကိုလည်း​ ရထား​တွဲလို ​ေချာက်ထဲကို ဆွဲ​ေခါ်တဲ့​ အြဖစ်ကို ​ေရာက်နိုင်ပါတယ်။ အဲ့​ဒီ​ေတာ့​ ကိုယ်လည်း​​ေသ- အများ​ြပည်သူကို ​ေချာက်ထဲဆချွဲတဲ့​တရား​ခံလည်း​ြဖစ်။ ​ေကာင်း​ေရာလား​ဗျာ။-

ရူပတစ်​ေယာက်လည်း​ မိမိနဲ့​ မိမိက ြဖစ်ထွန်း​လာမယ့်​ အနာဂါတ်မျိုး​ဆက်အတွက် ကိုယ်တိုင်ြမင်​ေသာ လမ်း​ကို​ေလျှာက်လှမ်း​နိုင်ပါ​ေစ၊​ သို့​မဟုတ် ကိုယ်တိုင် လမ်း​ြမင်ထား​တယ်လို့​ ​ေြကြငာရဲတဲ့​ လမ်း​ြပ​ေကာင်း​ေနာက်ကိုလိုက်မိနိုင်ပါ​ေစဗျား​။

ခင်မင်​ေလး​စား​စွာြဖင့်​
ထွန်း​ထွန်း​ေအာင်
Ayar Myanmar Unicode Font
Zawgyi Font
Ayar Online Editor
Ayar Online Converter
Ayar Online Dictionary
Ayar Myanmar Unicode Group