ဟာ့ဂျ်ကို အြခားသူ များ မဝင်ရဆိုတာ အြခားဘာသာများကို ေစာ်ကားြခင်း မဟုတ် ပါဘူး။ ဟာ့ဂျ် ဆိုတာ ဗုဒ္ဓဂါယာလို၊ ဘာတီကန်လို အရပ် ေဒသ တစ်ခု အြဖစ် သတ်မှတ်ြပီး- ကမ္ဘာလှည့် ခရီးသည်ေတွ၊ေလ့လာလိုသူေတွကို ခွင့်ြပုထားတဲ့ ေနရာဌာနမဟု တ်ပါဘူး။ အစ္စလာမ် ဘာသာဝင်များ ပရိဝါ့သ်ြပုရာေနရာ ြဖစ် ပါတယ်။
ဟာ့ဂျ်ကို ြမန်မာမှုြပု ဘာသာြပန်ရရင် ဒုလ္လဘ ရဟန်းခံ၍ ပရိဝါ့သ်ြပုြခင်းလို့ ြဖစ်ပါတယ်။ ဒီလို ဘာေြကာင့် ြမန် မာမှု ြပုရသလဲ ဆိုတာ အရင်သိေစလို ပါတယ်။
ဟာ့ဂျ် ြပုသူဟာ ဆံပါယ်ရမည်၊ ေမထံုမှုကိုေရှာင်ြကဥ်ရမည် (ကုရ်အံ ၂း၁၉၆) ဝတ်ေြကာင့် စွန့်ရမည် (၅း၁) ေဒါ သြဖစ် ေစေသာ၊ ညစ်ညမ်းေသာ၊ကာမစိတ် ကို နှိုးဆွေသာ ဝစီကံများကို ေရှာင်ြကဥ်ရမည် (၁း၁၉၅) သတ္တဝါတို့၏ အသက်များကိုြဖုန်းတီးြခင်း အမဲလိုက်မှု များကို ေရှာင်ြကည်ရမည် (၅း၁) စတဲ့ အချက်ေတွအြပင် အြခားေသာ စည်းကမ်းချက်ေတွ ရှိေနပါတယ်။ ဘာသာ တစ်ခုနဲ့ တစ်ခု စည်းကမ်း ဝိနည်းချင်းေတာ့ တစ်ထပ်တည်း ဘယ်တူပါ့မလဲ။ ဒါေပမယ့် ဆံပါယ်တယ် ၊ ဝတ်ေြကာင် စွန့်တယ်၊ ေမထံုမှုကို ေရှာင်ရတယ်ဆိုတဲ့ အချက်ေတွက- ဗုဒ္ဓဘာသာများ နားလည်နိုင် တဲ့ အေြခခံ အချက်ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။
ကိုယ်ေတာ်ေဂါမကို မယံုြကည်တဲ့ လူကို ရဟန်းေဘာင်ကို ဝင်ခွင့်ြပုမှာလား၊ တကယ်လို့ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမကို သက်ဝင်ယံုြကည် မှု မရှိဘဲ - ရဟန်းေဘာင်ကို ဝင်တဲ့လူရှိတယ်ဆိုရင် - အဲ့ဒီလူဟာ ဗုဒ္ဓဘာသာကို အကျိုးေပးမလား၊ အတွင်း သူလျှိုလုပ်ြပီး ဒုက္ခေပးမလား၊ ဆိုတာကို စဥ်းစားေစချင်ပါတယ်။
ေနာက်တစ်ခုက အြခားဘာသာေတွမှာ တားြမစ် ထားတာမရှိဘူး ဆိုတာေတာ့ နဲနဲ ြပန် စဉ်းစားေစချင်ပါတယ်။
ရဟန်းသံဃာေတွ ပရိဝါ့သ် ြပုတယ်ဆိုတာကို ေလ့လာပါ။ အဲ့ဒီမှာ အြပင်လူလံုးဝ မဝင်ရေစဘို့ လံုြခံုေရးအေစာင့် ေတွထားရပါတယ်။ နို့မဟုတ်ရင် ပရိဝါ့သ် ေဆာင် သံဃာေတာ်ေတွရဲ့ သီလေတွအားလံုးပျက် သွားပါတယ်။ ြမဝတီြမို့က ပရိဝါ့သ် ြပုပွဲ မှာ အြပင်လူ ေတွ မဝင်ရေစဘို့ လက်နက်ကိုင်လံုြခံုေရးေတွ ကူညီချေပးထားတာကို ကျွန် ေတာ်ကိုယ်တိုင် ေတွ့ဘူးပါတယ်။
ကျွန်ေတာ်ကိုယ် တိုင် - ပရိဝါ့ သ်ေဆာင် သံဃာေတာ် တစ်ပါးကို ေမးခဲ့ပါတယ်။ (ပရိဝါ့သ် ြပီးတဲ့ အချိ န်မှာပါ။) ဘာြဖစ်လို့ လက်နက်ကိုင် လံုြခံုေရးေတွကို ချထားတာလဲ။ တကယ်လို့ တစ်ေယာက်ေယာက်က အတင်းဝင်လာခဲ့ရင် ပစ်သတ်ခွင့် ရှိသလားလို့ ----၊ အဲ့ဒီ ကိုယ်ေတာ်က သံဃာေတာ်ေတွရဲ့ ပရိဝါ့သ် ေဆာက်တည် မှု မပျက်စီးေရး အတွက် လိုအပ်ရင် လိုအပ်သလို ေဆာင်ရွက်ခွင့် ရှိပါတယ်လို့ ေြပာပါတယ်။
အလားတူပဲ -- ေယရှုကို မယံုြကည်ဘဲ - နှစ်ြခင်းခံမယ်ဆိုရင်၊ နှစ် ြခင်းခံယူြခင်းကို အသိအမှတ်ြပုေပးတဲ့ ဓမ္မဆရာများ ရှိ ေလမလား။ အမှန်တကယ် မယံုြကည်တဲ့လူကို မယံုြကည်မှ န်းသိလျှက် နဲ့ နှစ်ြခင်း၊ ြဖန်းြခင်း ြပုလုပ် ေပးမယ့် ဓမ္မဆရာ ရှိ မယ်လို့ ကျွန် ေတာ် မယံုြကည်ဘူးဗျာ။
ဒီေတာ့ အစ္စလာမ်က သတ်မှတ်တဲ့ ပရိဝါ့သ်ြပုေပးြခင်းကို - အစ္စလာမ် မဟုတ်သူများ မပါဝင်ပါနဲ့ ေြပာဆိုထားတာ-- အြပစ်တစ်ခုများ ြဖစ်ေနေရာ့သလား။ မိမိ မယံုြကည်ရာကို ယံုြကည်ပါတယ်လို့ လိ မ်ညာြပုလုပ်ြခင်း ဆိုတဲ့ လိ မ်ညာမှု အကုသိုလ်ကို မြပုလုပ်ပါနဲ့ လို့ တားြမစ်ေပးတာ- အြပစ်ရှိသလား ခင်ဗျား။
ေလးစားစွာြဖင့်
ထွန်းထွန်းေအာင်
ြပန်လည်ေဆွးေနွချက်များ
၂-၂ ။
(က) ဟုတ်ကဲ့ ပရိဝါ့သ် ြပုြခင်းေတွနဲ့ ေြဖရှင်းချက်က မှန်ေပမယ့် မြပည့်စံုဘူးထင်ပါတယ်။ အြခားဘာသာေတွမှာ စည်းကမ်းေတွရှိေပမယ့် ေလ့လာလိုသူများ ြကည့်နိုင် ြမင်နိုင် နာြကား နိုင်ပါတယ်၊ ဘယ်လို ပရိဝါ့သ် ြပုလဲ ဘယ်လို နှစ်ြခင်းခံလဲ..ကိုယ်မယံုြကည်ေသးေပမယ့် ေလ့ လာခွင့် ရှိြကပါတယ်။ အကယ်လို့ လံုြခံုေရးအရ အြပင်လူေပးမဝင်ေစရင်လဲ ယံုြကည်သူ မယံု ြကည်သူ ခွဲြခားြပီး မတားြမစ်ပါဘူး။
ဒီေနရာမှာေတာ့ ကုရ်အံက ေြပာဆိုတဲ့ Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို နားလည်ေစချင် ပါတယ်။ ဟာ့ဂျ်ြပုမယ့် မက္ကာဟ် ေကျာင်းေတာ်နယ်ေြမ မေရာက်မှီ ၃ မိုင် အကွာမှာ Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ေတွ မဝင်ရလို့တားြမစ်ထားတဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ရှိပါတယ်။ မူလအစက အဲ့ဒီ ဆိုင်းဘုတ် ဟာ ေကျာင်းေတာ်က သံုးမိုင်မကွာခဲ့ဘူး။
တေြဖးေြဖး ေကျာင်းေတာ်တွင်း ဝန်းကျင်မှာ ဟာ့ဂျ် ြပုလုပ်တဲ့ လူဦးေရများလာေတာ့ဟာ့ဂျ်ြပုသူေတွရဲ့ အဝန်းကျယ်လာေလ အဲ့ဒီဆိုင်းဘုတ်ဟာ ေကျာင်းေတာ်နဲ့ ေဝးလာေလ (ဟာ့ဂျ်ြပုသူများအတွက် သတ်မှတ်နယ်ေြမ ပိုေပးလာရေလ) ြဖစ်တာပါ- အခုေခတ်မှာ အနည်းဆံုး လူဦးေရ သံုးသန်းေကျာ် ဟာ့ဂျ်ြပုေနြကတယ်ေလ။ တစ်ကယ်လို့ ဟာ့ဂျ်ြပုသူ လူဦးေရ သန်းသံုးဆယ်ေကျာ်လာရင်အဲ့ဒီ ဆိုင်းဘုတ်က ေကျာင်း ေတာ်က ဆယ်မိုင် ဆယ့်ငါးမိုင်ထိ ေရွ့သွားနိုင်တယ်။
Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို မူဆလင်မဟုတ်သူများြပန်ဆိုတဲ့ အဂင်္လိပ် ဘာသာြပန် ေတွမှာ Unbelievers လို့ ဘာသာြပန်ြကြပီး၊ အဲ့ဒီ စာအုပ်ေတွကို မှီြငမ်းြပီး ဘာသာြပန်တဲ့ အစ္စလာမ်ဆရာေတာ်တစ်ချို့ကလည်း အဲ့ဒီ အသံုးအတိုင်းပဲ ဘာသာြပန်ြကပါတယ်။ ဒါေပမယ့် Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ရဲ့ တိုက်ရိုက်အဓိပ္ပါယ်က those who reject သို့မဟုတ် rejecters ြဖစ်ပါ တယ်။ ြမန်မာလို ြငင်းပယ်သူ၊ ဖံုးကွယ်သူလို့ ြဖစ်ပါတယ်။ ဒီ ြငင်းပယ်သူ ဆိုတာ၊ ကုရ်အံအရ ကိစ္စတစ်ခုတိုင်း အတွက် သံုးပါတယ်။
ရူပရဲ့ လက်ထဲမှာ အြဖူေရာင်တစ်ခုကို ကိုင်ထားြပီး အြခား သူတစ်ဦးကို ဒါဟာ အြဖူေရာင်ပါလို့ ေြပာတဲ့အခါ- အဲ့ဒီလူဟာ အြဖူကို သိလျှက်နဲ့ အြဖူပါလို့ လက်မခံတာမျိုး၊ ဒီေကျာင်းေတာ်ကို ဝင်ရင် ဖိနပ်မစီးရဘူးလို့ပညတ်ထားတာကို လက်မခံပယ်ချတာမျိုးကို ြပုလုပ် သူေတွကို အဲ့ဒီ ကိစ္စတစ်ခုစီအတွက် Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ေတွလို့ သံုးပါတယ်။ ဒါေြကာင့် Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန်ေတွကို မဝင်ရဘူးေြပာထားတာပါ။
ဒီပရဝုဏ်ကို ဝင်လိုရင်၊ ဒီပရဝုဏ်တွင်း ဝင်ေစနိုင်မယ့် စည်းကမ်း ေတွကို လိုက်နာရပါမယ်။ ဥပမာ-သတင်းေထာက်ြဖစ်ေစ၊ ေလ့လာသူြဖစ်ေစ၊ ဖိနပ်မစီးရလို့ သတ်မှတ်ထားတဲ့ ဘုန်းြကီး ေကျာင်းထဲကိုဖိနပ်စီးြပီး ဝင်လို့ရမလားဆိုတာ စဥ်းစားေစချင်တယ်။ သတင်းေထာက်ြဖစ်လို့ နားလည်မှုေပးလိုက်ရမယ်ဆိုရင် အဲ့ဒီ စည်းကမ်းဥပေဒက မေသချာတဲ့ စည်းကမ်းဥပေဒ ြဖစ် သွားမှာေပါ့။ အစ္စလာမ်က မေသချာတဲ့ ဥပေဒ၊ ဝိေရာဓိ ြဖစ်မယ့် ဥပေဒ၊ ြပသနာေပါ်လာမယ့် ဥပေဒမျိုးကို မြပဌာန်းဘူးေလ။ အဲ့ဒီ ဥပေဒမျိုးက ြပသနာကို မျိုးေစ့ချသလို ြဖစ်ေနပါတယ်။
နိုင်ငံေတာ် သမ္မတြဖစ်ေစ၊ အေမရိကန်လို မဟာအင်အားြကီးတဲ့ သမ္မတြဖစ်ေစ- ခင်ဗျား ဒီ သတ်မှတ်နယ်ေြမကို ဝင်ချင်ရင်- ဒီသတ်မှတ်နယ်ေြမက စည်းကမ်းကို လိုက်နာရမယ်လို့ အစ္စလာမ်က ခိုင်ခိုင်မာမာြပဌာန်းြပီး- ခိုင်ခိုင်မာမာ ရပ်တည်ေနတယ်ေလ။ ဒါဟာ လိုအပ်တဲ့ ဥပေဒတစ်ခုအတွက် ြပတ်သားစွာဆံုးြဖတ်ရဲြခင်းဆိုတဲ့ သက်ေသပဲ။
တစ်ခုေတာ့ ထပ်ေြပာပါရေစ- ပရိဝါ့သ် တည်ေဆာက်ေနစဥ်ကာလမှာ ြကည့်လို၊ ြမင်လို၊ ြကားနာလိုတဲ့ အေြကာင်းြပချက်နဲ့လည်း သတ်မှတ် ပရဝုဏ်ထဲကို ဝင်ခွင့်မြပုဘူး ဆိုတာပါပဲ။ ပရိဝါ့သ်ကို ေသချာေအာင် ေလ့ လာေစချင်ပါတယ်။ ပရိဝါ့သ်ကျင့်ေဆာင်မှု ထွက်မှ၊ သို့မဟုတ် မေဆာက်တည်မှီသာ ခွင့်ြပုပါတယ်။ ပရိဝါ့သ်ကျင့်ေဆာင်ေနတဲ့ ရဟန်းေတွကို သတင်း ေထာက် ေမးတာြမန်းတာ၊ ဓါတ်ပံုရိုက်တာ၊တီဗွီရိုက်တာေတွကို ခွင့်ြပုပါသလား။--
(ခ) ကိုထွန်းထွန်းေအာင်ရှင်းြပသလို ပရိဝါ့သ် ြပုတဲ့ေနရာ.. ပရိဝါ့သ်ြပုသူများသာ ဝင်တဲ့ေနရာ ြဖစ်တယ်ဆိုရင် ... ဟာဂျီ၊ ဟာဂျီမ များဟာ ဟာ့ဂျ် ြပုသူများလို ဆံမပယ်ပါဘူး။ ေမထံု မေရှာင် ြကဥ်ြကပါဘူး. ။ ေြပာရရင်ေတာ့ ဟာ့ဂျ်မြပုသူ အစ္စလာမ်ဘာသာဝင်များ ဝင်ခွင့် ရှိ ပါတယ်။ ဆံပယ်ြခင်း၊ ေမထံုေရှာင်ြခင်း၊ အသက်သတ်မှုကိုေရှာင်ြခင်း၊ ဝစီကံြပစ်မှုများကို ေရှာင်ြခင်းကို ဟာ့ဂျ်ြပုလုပ်ေနစဥ်အတွင်း လူတိုင်း ြပုလုပ်ရပါတယ်။
ဟာ့ဂျ်သတ်မှတ်ကာလ ြပီးရင် အဲ့ဒီ ပုဂ္ဂိုလ်ဟာအြခားလူများကဲ့သို့ ြပန်ြဖစ်သွာပါတယ်။ အစ္စလာမ်က လူတစ်ဦးကို ရာသက်ပန် ရဟန်းဘဝနဲ့ ေနထိုင်ြခင်းကို တားြမစ်ပါတယ်။ လူဟာ လူပဲ ြဖစ်ေစဘို့ သွန်သင်ပါတယ်။ ဘုန်းြကီးရဟန်း လူတန်းစား တစ်ရပ်ေပါ်လာမှာကို တားြမစ်ထားတယ်။
ဒါဆို ဟာ့ဂျ်ကို ဘာေြကာင့် ြပုရသလဲ ဆိုေတာ့-- သူဟာ သူ့ရဲ့ ဂုဏ်သိက္ခာတစ်ခုကို ထိန်း သိမ်းေစဘို့ပါ။ သူ့ကိုယ်သူ ဟာ့ဂျ်သွားြပုလိုက်တာနဲ့ ဟာဂျီ၊ ဟာဂျီမ ဆိုတဲ့ အမည်နာမ တစ်ခု ကို ရသွားပါတယ်။ အဲ့ဒါသာမန်လူေတွထက် ပိုြပီး ထူးသွားြခင်း မဟုတ်ဘူး။ သူ့ဘဝမှာ တတ်နိုင်တဲ့ တာဝန်တစ်ခုကို ထမ်းေဆာင်လိုက်ြခင်းသာ ြဖစ်တယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာများ ဒုလ္လဘ ရဟန်း ခံသလိုပါ။ ဒါေပမယ့်- အဲ့ဒီအထဲမှာ ပရိဝါ့သ်စည်းကမ်းေတွလို တစ်ြပိုင်တည်း ပညတ်ထားြခင်း ြဖစ်တယ်။
ဆံပယ်ြခင်း၊ ဝတ်ေြကာင်စွန့်စဥ် ဝတ်တဲ့ ဝတ်ရံုအေရာင်၊ စတဲ့ အေသးစိတ် အားလံုးေတာ့ ဗုဒ္ဓဘာသာနဲ့တစ်ထပ်တည်း ဘယ်တူမလဲ။ ဗုဒ္ဓဘာသာ ေခါင်းစဥ်ေအာက်မှာေတာင် ဂိုဏ်း အလိုက် ဝိနည်းကွဲတာေတွ ရှိေနေသးတာပဲ မဟုတ်လား။ ဝိနည်းြခင်း ပညာတ်ြခင်း မတူရ ေကာင်းလားလို့ အြပစ်ဆိုလို့ မရနိုင်ေကာင်းဘူးေလ။
ဒါေပမယ့် တစ်ခုေတာ့ ရှိတယ်။ ဟာဂျီ၊ ဟာဂျီမတိုင်း အြဖူထည် ြဖစ်သွားသလား- ဆိုတာ ေတာ့ - ဘယ်လို အာမခံနိုင်မလဲ။ ပရိဝါ့သ်ြပုြပီးတဲ့ ရဟန်းတိုင်းကို အြဖူထည်ြဖစ်ရမယ်လို့ အာမခံလို့ မြဖစ်သလိုေပါ့။
(ဂ) ခရစ်ယာန်မှာ ေယရှုကို မယံုြကည်ရင်လဲ နှစ်ြခင်းခံတာကို ြကည့်လို့ရသလို ဗုဒ္ဓဘာသာမှာလဲ ရှင်ေဂါတမကို မယံုေပမယ့် ရဟန်းခံတာကို ေလ့လာလို့ရပါတယ်။ (ေလ့လာတယ်ဆိုတာ... အလည််သက်သက် မဟုတ်ပဲ စိတ်ဝင်စားလို့ ဘာသာတစ်ခုအေနနဲ့ ေလ့လာချင်တာမျိုးကို ဆိုလိုတာပါ.. ကမ္ဘာလှည့်ခရီးသည်များ လည်ပတ်ရာေနရာတစ်ခု အေန နဲ့ မေြပာပါဘူး) (နှစ်ြခင်းခံတဲ့ေနရာ Church ထဲကို ဝင်ေလ့လာခွင့်ရှိသလို ရဟန်းခံတဲ့ သိမ်ထဲကိုလဲ ဝင်ေလ့ လာလို့ရပါတယ် )
နှစ်ြခင်းခံတာ၊ ရဟန်းခံတာကို ေလ့လာခွင့် ရှိသလို-၊ အစ္စလာမ် သာသနာဝင် တစ်ေယာက် ြဖစ်ဘို့ကိုလည်း ေလ့လာလို့ ရပါတယ်။ အြခားတစ်ဦးက အစ္စလာမ်ကို ဝင်တဲ့ အခါမှာလည်း သူဘာေြကာင့် ဝင်တာလဲ။ အစ္စလာမ်ကို ဝင်ရင် ဘယ်လို ကတိသစ္စာဆိုရသလဲ- ဆိုတဲ့ ဓေလ့ ထံုးတမ်းေတွကို ေလ့လာလို့ရပါတယ်။ အခုလက်ရှိ ပုပ်ရဟန်းမင်းြကီး ဘင်နဒက်စ် (၁၆) ေတာင် လွန်ခဲ့နှစ်က တူရကီကို သွားေတာ့ အစ္စလာမ်ဝတ်ေကျာင်းေတာ်မှာ အစ္စလာမ်ေတွနဲ့ အတူ ဆွလာ့သ်ဝတ်ြပု (ေမတ္တာဓိဌာန် ) ြပုသွားေသးတာပဲ။ ခွင့်ြပုပါတယ်။ အစ္စလာမ်ကို ေလ့လာခွင့် မြပုဘူးဆိုတာ မရှိပါဘူး။ ဖိနပ်မစီးရဘူး ဆိုတဲ့ ဘုန်းြကီးေကျာင်းထဲကို မယံုြကည်ေသာ်လည်း လိုက်နာတဲ့ အေနနဲ့ ဖိနပ်ချွန်ြပီး သတင်းေထာက်ေတွ ေလ့လာလိုသူေတွ ဝင်ြကသလို၊ ပရမတ်ဘုရားရှင်မှအပ အြခားဘုရားဟူ၍ မရှိ၊ မုဟမ္မဒ်သည် ဉာဏ်စဥ် ေဆာင်ြဖစ်၏ ဆိုတဲ့ ကတိစကားကို စိတ်ထဲမှာ အမှန်တကယ် မယံုြကည်ေသာ်လည်း အဲ့ဒီ ပရဝုဏ်ထဲကို ဝင်ချင်တဲ့အေနနဲ့ ကတိစကားကို နှတ်ဖျားက ရွတ်ဆိုြပီး ဝင်ခဲ့တဲ့လူေတွ၊ ဝင်ေနတဲ့လူေတွ သန်းနဲ့ချီြပီး ရှိ မှာပါ။
ကျမ်းြမတ်ကုရ်အံကို ဘာသာြပန်ခဲ့တဲ့ ခရစ်ယာန်ဓမ္မဆရာ မာမူဒါ ပက်ေသာ ကိုယ်တိုင် ဟာ့ဂျ်လုပ်ခဲ့စဥ်က သူဟာ အစ္စလာမ်ကို တကယ် မယံုြကည်ခဲ့ဘဲ- သူတို့မက်ရှင်းရဲ့ တာဝန်ေပးချက်အရ ဟာ့ဂျ်လုပ်ခဲ့တာပါ။ အခု ဟာ့ဂျ်က ြပန်လာေတာ့မှ ကျွန်ေတာ် အစ္စလာမ်ကို အမှန်တကယ် ယံုြကည်ပါြပီလို့ ဝန်ခံခဲ့ပါတယ်။ သူရဲ့ ကိုယ်တိုင် ဝန်ခံချက် ထွက်လာေတာ့မှ- သူဟာ ကုရ်အံ ဘာသာြပန်ြပီးသည်ထိ အစ္စလာမ်ထဲမှာ ပညာရှင်တစ်ေယာက်အေနနဲ့ လိမ်ညာေနခဲ့တာ ေပါ်လာခဲ့ပါတယ်။ ြပီးေတာ့ သူတို့ရဲ့ မက်ရှင်း လုပ်ငန်းစဥ်ေတွကို ကမ္ဘာကို ဖွင့်ေြပာခဲ့တယ်။ ေနာက်ဆံုး သူ့ကို သူ့ရဲ့ အသင်းေတာ်က ထုတ်ပယ်ခံရတယ်။
သစ္စာေဖါက်လို့ ေြကာြငာခံရတယ်။ မိဘအသိုင်းအဝိုင်းရဲ့ စွန့်ပစ် အေမွြဖတ်ြခင်းကို ခံခဲ့ရပါတယ်။- ကဲ ရူပလူတစ်ေယာက်ဟာ ေလ့လာချင်ရင် နည်းေတွ အများြကီး ရှိပါတယ်။ သတ်မှတ်စည်းကမ်းကို ဖျက်ေပးပါ။ ကျွန်ေတာ်တို့ ေလ့လာချင်လွန်းလို့ ဆိုတဲ့ အေြကာင်းြပချက်က တရားမျှတတဲ့ အေြကာင်းြပချက်မဟုတ်ဘူးေလ။
(ဃ) ကန့်သတ်ချက်များရှိေပမယ့် (လံုြခံုေရးအရဆိုရင်လဲ) ဘာသာဝင် ဟုတ်ြခင်း မဟုတ်ြခင်း ေပါ်မှာမတားြမစ်ြကပါဘူး။ လံုးြခံုေရး အရဆိုတာထက် တိတိကျကျ ြပတ်ြပတ်သားသား ချမှတ်ထားတဲ့ ဥပေဒေြကာင့် ဆိုတာကို နားလည်ေစချင်ပါတယ်။ (Ƃųē့ƊĬƊĤ ကာဖီရူးန် ဆိုတာကို ြပန်ြကည့်ပါ။)
(င) အဲဒါေြကာင့်အခု ရှင်းြပချက်က မလံုေလာက်ေသးဘူးဆိုချင်ပါတယ်။ အရိုးသားဆံုး ေြပာရရင် လံုေလာက်တဲ့ အေြဖဆိုတာကို ကမ္ဘာေပါ်မှာ ဘယ်လူသား တစ်ဦးမှ မေပးနိုင်ပါဘူး။ ေခတ်ကာလ အလိုက် ကျိုးေြကာင်း ဆီေလျှာ်တဲ့ အေြဖကိုပဲ ေပးနိုင်ပါတယ်။ သဗ္ဗညုဉာဏ်ရတဲ့ကိုယ်ေတာ် ေဂါတမေတာင် သံသရာနဲ့ ပတ်သက်ြပီး လံုေလာက်တဲ့ အေြဖ ကိုမှ ေပးမသွားပဲ။ ရူပလည်းသိသားပဲ။ အလားတူ မိလိန္ဒမင်းြကီးေမးတာကို ေြဖသွားတဲ့ ရှင်နာဂေသန (နာဂသိန်)လည်း- ြမှားလာရာကို မြကည့်နဲ့ လူနာကို အရင်ကု ဆိုြပီး ကျိုး ေြကာင်းြပ အေြဖကိုပဲ ေပးသွားတာပဲ။ (လံုေလာက်တဲ့အေြဖမှ မဟုတ်တာ)။ သူတို့ ေြဖသွား တာ မလံုေလာက်လို့ သူတို့ကို မှားတယ်လို့ သံုးသပ်လို့ မရနိုင်ဘူးေလ။ သူတို့ရဲ့ ဆိုလိုချက်က ကိုယ့်ရဲ့ နားလည်နိုင်အားထက် ြမင့်ေနေကာင်း ြမင့်ေနနိုင်တယ်။ တကယ်လို့ ေမးခွန်းတိုင်းကို ဘဝင်ကျေအာင် ေြဖရှင်းနိုင်ရင် ေဒဝဒတ်က ဗုဒ္ဓေဂါတမဆီက ဂိုဏ်းခွဲသွားမှာ မဟုတ်ဘူး။
ဟာ့ဂျ်ကို ဘဝင်ကျေအာင် သိလိုရင် အစ္စလာမ်ကို စနစ်တကျေလ့လာပါ။ ြကားဘူးနားဝေတွ ဖယ်ြပီး ေလ့လာပါ။ မိမိရိုးရာ ယံုြကည်ခဲ့မှုနဲ့ နှိုင်းယှဥ်ေလ့လာပါ။ (ေကာင်း ေသာေစတနာနဲ့နှိုင်းယှဥ်ြခင်းမျိုးကို ဆိုလိုပါတယ်။) ြပီးေတာ့ ယုတ္တိေဗဒနဲ့ ယှဥ်ြပီး ဆံုးြဖတ်ပါ။ ပညတ်တစ်ခုချင်းစီ အတွက်ေပါ့။- အဲ့ဒီအခါ ကျွန်ေတာ် ေဆွးေနွးတင်ြပတာထက် ပိုြပီး နား လည် ဘဝင်ကျလာနိုင်ပါတယ်။
၂-၂ ။
ကာဖီးရူးန် = ြငင်းပယ်သူ၊ ဖံုးကွယ်သူ rejecters ဒီစကားကို သိလျှက်နဲ့ ြငင်းပယ်သူ ဖံုးကွယ်သူလို့ ရှင်းလင်းထားတယ်လို့ ကျွန်ေတာ်နားလည်ရပါတယ်။ ဒါဆိုမသိေသးတဲ့သူမို့ ြငင်းခံုေနတဲ့သူ မယံုြကည်ေသးသူ (ကျွန်ေတာ်ေပါ့ဗျာ) ကေရာ ဝင်ခွင့်ရှိပါသလား၊ ကျွန်ေတာ်လဲ ပရမတ်ဘုရားမှ အပ အြခားဘုရားမရှိ၊ မုဟမ္မဒ်သည် ဥာဏ်စဥ်ေတာ်ေဆာင်ြဖစ်သည်လို့ ေြပာမှသာဝင်ခွင့်ရှိမှာပါ။
ဒါေြကာင့် Unbelievers မယံုြကည်ေသးသူ လို့ ဘာသာ ြပန်ြကတာ မှန်မယ်လို့ေတာ့ ထင်ပါတယ်။ ဥပမာ ကိုယ်လက်ထဲက အြဖူေရာင်ကို သူများက မြမင်မသိ (နားမလည်) ပဲ ဘယ်လိုလုပ် ကိုယ်ေြပာတဲ့ အြဖူကိုလက်ခံမှာလဲ၊ ကိုယ်တိုင် ြမင်တယ် (နားလည်) သွားမှသာ အြဖူေရာင်ကို လက်ခံမှာေပါ့။ အဲလို မြမင်ေသး သူကိုြငင်းပယ်သူ ဖံုးကွယ်သူလို့ေတာ့ မေြပာဘူးထင်ပါတယ်။
ကျွန်ေတာ့လက်ထဲမှာ ရှိတာ အြဖူဆိုတာကို အဲဒီသူက မယံုြကည်ေသးတာပါ။ (ကျွန်ေတာ်ကြပေပမယ့် သူက နားမလည်နိုင်တဲ့ သူမျိုး ဥပမာ အေရာင်ကန်းေနရင် color blind ဆိုပါေတာ့၊ သူ့ကို ြငင်းပယ်သူလို့ ေြပာမရသလိုပါပဲ )
ဥပေဒကို ြပင်ေပးဖို့ ကျွန်ေတာ်လဲ မေတာင်းဆိုပါဘူး။ ရှင်းပါတယ် ကိုယ့်အိမ်ကို ကိုယ့်စည်းကမ်း သတ်မှတ် ချက်နဲ့ြပည့်စံုမှ ေပးဝင်မှာေပါ့။ ကိုယ့်စည်းကမ်းကို မြကိုက်ရင် မဝင်နဲ့။ ဒါပါပဲ .. အခုလဲ ကျွန်ေတာ်က ဒီစည်းကမ်းကိုမြကိုက်ရင် မဝင်ရံုပါပဲ၊ ချမှတ်ထားတဲ့ စည်းကမ်း ဥပေဒကို မြပင်ခိုင်းပါဘူး။ အခု ဟာဂျ်ကို ဝင်ဖို့လဲ ဒီလိုပါပဲ။
Color blind ဆိုတာကို ဘယ်လို သတ်မှတ်ပါသလဲ။ အစ္စလာမ်ကေတာ့ အသိဉာဏ် မဖွံ့ြဖိုးေသးတဲ့ ကေလး သူငယ် အရွယ်ကိုသာ အေရာင်မဲ့၊ သို့မဟုတ် အေရာင်အ ေနသူလို့ သတ်မှတ်ပါတယ်။ အဲ့ဒီကေလးေတွက မိဘ၊ အုပ်ထိန်းသူနဲ့ အတူ ဟာ့ဂျ်ကို လိုက်ပါသွားခွင့် ြပုပါတယ်။ ဒါေပမယ့် လူဦးေရထူထပ်မှု၊ ကျမ္မာေရးအရ စိတ်ချရမှုမရှိရင်ေတာ့ အေြခအေန အချိန်ကာလေပါ်မှာ မူတည်ြပီး သက်ဆိုင်ရာ ေဂါပကေတွက စည်းကမ်းထားေပးေလ့ရှိပါတယ်။ ဥပမာ- လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်က တစ်ကမ္ဘာလံုးမှာ ဝက်တုတ်ေကွးေရာဂါ ကူးစက်မှုရှိေတာ့- ကမ္ဘာအရပ်ရပ်က လာတဲ့ လူေတွမှာ ကူးစက်ေရာဂါလာနိုင်လို့ အသက် ၆၀ ေကျာ် လူြကီးများနဲ့ အရွယ်မေရာက်ေသးတဲ့ ကေလးများကို ဟာ့ဂျ်ကို မလာဘို့ တားြမစ်လိုက်ပါတယ်။ ဒါက အေြခအေန အချိန်အခါေပါ် မူတည်ြပီး စည်းကမ်းချမှတ်တာပါ။
အစ္စလာမ်က အရွယ်ေရာက်ြပီး- အသိဉာဏ်တစ်စံုတစ်ရာ ရှိြပီဆိုတာနဲ့ သူ့ကို Color Blind လို့ မသတ်မှတ်ပါဘူး။ ဥပမာ ရူပက ဗုဒ္ဓဘာသာကို ဘယ်လို သက်ဝင်ယံုြကည်ပါလဲ။ Color Blind နဲ့ ယံုြကည်ေနတာလား။ အလားတူပဲ အြခားေသာ ခရစ်ယာန် တစ်ေယာက်ကို ဒီစကားကို ေမးမယ်၊ သို့မဟုတ် ဘာသာတရားမဲ့ အြဖစ် ခံယူသူတစ်ဦးကို အဲ့ဒီလို ေမးမယ်- ဆိုရင် သူတို့က ဟုတ်ပါတယ်။ ကျွန်ေတာ်တို့က အယူအဆ တစ်ခုကို Color Blind နဲ့ ထင်ရာြမင်ရာ လက်ခံေနတာပါလို့ ေြဖမှာလား။ ဘယ်သူမှ ေြဖမှာ မဟုတ်ဘူးထင်တယ်။ ဒါေြကာင့် ယံုြကည်မှုတစ်ခုခု သို့မဟုတ် ခံယူမှု တစ်ခုခု ကို လက်ခံြပီးသား သူတိုင်းဟာ Color Blind မဟုတ်ပါဘူး။
အေြကာင်းအရာ တစ်ခုကို မသိခဲ့ေသးသူ၊ သိလျှက်နဲ့ လက်မခံြငင်းပါယ်သူ၊ သို့မဟုတ် သိေနလျှက် မိမိကိုယ်တိုင် လည်း လက်မခံ သူများက သိြပီး လက်ခံသွားမှာကို ေြကာက်လို့ ဖံုးဖိထားသူ၊ ရိုးရိုးသားသား လက်ခံသူနဲ့ လက်ခံဟန်ေဆာင်သူ ဆိုတာပဲ ရှိပါတယ်။
ဗုဒ္ဓဘာသာနဲ့ မပတ်သက်တဲ့ လူစိမ်းတစ်ေယာက်၊ ဘုန်းြကီးေကျာင်းြခံထဲကို ဖိနပ်မချွတ်ဘဲ ဝင်လာတယ်။ သူဟာရည်ရွယ်ချက်နဲ့ ဖိနပ် စီးဝင်ခဲ့ြခင်း မဟုတ်၊ ဖိနပ်ချွတ်ရမယ်ဆိုတဲ့ ပညတ် အေြကာင်းတရားကို သူမိခဲ့ြခင်းြဖစ်တယ်။ သူ့ကို ခွင့်လွှတ်တယ် (ဒီလို လူအမျိုးအစားကို ေဗဒီးန်ေဗဒီးန်လို့ ေခါ်ပါတယ်)။
ဖိနပ်ချွတ်ရမယ်လို့ သူ့ကို သတိေပးတယ်၊ သတိေပးခံရတဲ့အတွက် သူက သိသွားြပီး- အဲ့ဒါကို လက်မခံဘူး၊ ြငင်းပယ်တယ် ဆိုရင် သူ့မှာ အြပစ်ရှိတယ်။
ဗုဒ္ဓဘာသာနဲ့ မပတ်သက်တဲ့ လူစု တစ်စု ဘုန်းြကီးေကျာင်းကို ဝင်လာတယ်။ အဲ့ဒီသူေတွက ဖိနပ် မချွတ်မိဘူး- ဒါေပမယ့် အဲ့ဒီ အထဲမှာ ဖိနပ်ချွတ်ရ မယ်ဆိုတာကို သိေနတဲ့ သူတစ်ဦးပါတယ်။ အဲ့ဒီလူက ဖိနပ်ချွတ်ပါဆိုတဲ့ ပညတ်ကို မနာခံချင်ဘူး- ဒါေြကာင့် ဖိနပ်ချွတ်ပါလို့ ပညတ်ထားတဲ့ ပညတ်ကို သူကိုယ်တိုင်က မသိချင်ဟန်ေဆာင် ေနတယ်၊ အြခားသူေတွကိုလည်း အသိမေပးဘူး- ဆိုရင် ဒီလို လူမျိုးမှာ အြပစ်ရှိတယ်။ (ဒီလို လူအမျိုးအစားကို ကာဖီးရူးန် လို့ေခါ်ပါတယ်။)
ပညတ်စည်းကမ်းတစ်ခုကို သိတယ် ရိုးရိုးသားသား လိုက်နာတယ် (ယုတ္တိတန်၏ မတန်၏ ဆိုတာကို မလိုက်နာမှီ ေလ့လာခွင့်ရှိတယ်- ဒီအဆင့်မှာမှ ယံုြကည်မှု၊ မယံုြကည်မှုကိုခွဲြခားပါတယ်။) အဲ့ဒီ လူအမျိုးအစားကို နာခံသူ၊ ြပသနာ မရှာဘဲ ြငိမးြငိမ်းချမ်းချမ်းေနချင်သူ (မူဆလင်လို့) ေခါ် တယ်။ ပညတ်စည်းကမ်းတစ်ခုကို သိတယ်၊ စိတ်ထဲက မယံု ြကည်ဘူး ဒါေပမယ့် လက်ခံချင်ဟန်ေဆာင်တယ်။
အဲ့ဒီ လူအမျိုးအစားက အကုသိုလ်သင့်တယ် ဒီလိုလူမျိုးကို (အတွင်း သူလျှို မိုနာဖက်လို့ ေခါ်ပါတယ်)။
ဟာ့ဂျ်ြပုမယ့် ပရဝုဏ်မှာပရမတ်ဘုရားရှင်မှ အပ အြခား ဘုရားမရှိ၊ မုဟမ္မဒ်သည် ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် ြဖစ်၏ ဆိုတာကို လက်ခံရန် ြငင်းဆန်သူများ (ကာဖီးရူးန်) များ မဝင်ရ- ဆိုတာကို မသိသူ မရှိေအာင် ဆိုင်းဘုတ်တွဲထားတယ်။
ကမ္ဘာသိေအာင် ေြကြငာထားပါတယ်။ ဒီေတာ့ အဲ့ဒီ ဥပေဒနဲ့ ပတ်သက်လို့ Color Blind ြဖစ်မယ့်သူ မရှိနိုင်ဘူးေလ၊ (အရွယ်မေရာက်ေသးတဲ့ ကေလးေတွမှ အပေပါ့)။ Color Blind ြဖစ်နိုင်တာက ပရမတ်ဘုရားရှင်ကိုမသိေသးတာ၊ မုဟမ္မဒ်သည် ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် ဟုတ် မဟုတ်ကို မသိေသးတာ ပဲ ြဖစ်နိုင်ပါတယ်။
ဒီေတာ့- ရူပကို တစ်ခုေမးပါရေစ- ရူပက ဗုဒ္ဓဘာသာ ဆိုရင် ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမကို သဗ္ဗညုဉာဏ် သို့မဟုတ်ေတဝိဇ္ဇ (သိြခင်း သံုးပါး) ဆွတ်ခူးရရှိသူလို့ ဘယ်လို အေထာက်အထားနဲ့ ယံုြကည်ထားပါသလဲ။ ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမ ကို အဲ့ဒီလို ဉာဏ်စဥ်ရရှိထားသူလို့ လက်ခံယံုြကည်လို့ သူေြပာတဲ့ နိဗ္ဗာန် ဆိုတာကို မြမင်ရဘဲ ယံုြကည်တာမဟုတ်လား။ ဒီေတာ့ ရူပက ကိုယ်ေတာ် ေဂါတမကို ယံုြကည်နိုင်ဘို့ ဘာေတွကိုများ ေစာေြကာခဲ့ပါလဲ။ သိခွင့်ရှိရင်ေပါ့ေလ။
သိပ်သိချင်လွန်းရင်ေတာ့ လိမ်ြပီးဝင်ရမှာေပါ့။ (မယံုေသးခင်ဝင်ဖို့ ဒီတလမ်းပဲရှိေတာ့တာကိုး)အဲ့ဒီလို ဝင်ခဲ့တဲ့ သူေတွကို မိုနာဖက်ေတွ လို့ေခါ်ပါတယ်။ အစ္စလာမ့် သမိုင်းမှာ အများြကီးပါ။ ကျွန်ေတာ်ကေတာ့ရူပကို ဓမ္မမိတ်ေဆွ တစ်ဦးအေနနဲ့ မိမိကိုယ်မိမိ လိမ်လည်ြခင်း အကုသိုလ် သင့်သူ မြဖစ်ေစချင်ပါဘူး။ ဘာသာတရား တစ်ခုက ချမှတ်ထားတဲ့ စည်းကမ်း ဥပေဒကို ြကိုက်ရင် လက်ခံတယ်၊ မြကိုက်ရင် လက်မခံဘူးဆိုတဲ့ သတ္တိရှိြပီး ြပတ်သားသူ တစ်ဦးပဲ ြဖစ်ေစချင်ပါတယ်။ မိမိရဲ့ သားေြမး-လက်ထက်မှာလည်း သူတို့ရဲ့ ဘ၊ ဘိုးြဖစ်တဲ့လူဟာ လူလိမ်တစ်ဦး ြဖစ်တယ်ဆိုတာ- ဂုဏ်သိက္ခာ ပျက်ရတာေပါ့ဗျာ။ ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမကို ကာလမသုတ်ေတာ် အဆံုးအမ အတိုင်း မျက်ကန်းယံု မဟုတ်ဘဲ ဆင်ြခင်သိနဲ့ ဉာဏ်စဥ်ေတာ် ဆိုက်ြမိုက်ရရှိသူလို့ လက်ခံနိုင်ရင်ကိုယ်ေတာ်မုဟမ္မဒ်ကိုလည်း ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် အြဖစ် လက်ခံနိုင်အား ရှိလိမ့်မယ်လို့ ထင်ပါတယ်။ အဲ့ဒီလိုဆိုရင်ဟာ့ဂျ်ကို ဝင်ထွက်ဘို့ အတွက် အကုသိုလ် မသင့်ေတာ့ဘူးေပါ့။
၁။ ပရိဝါသ့် ြပုြခင်းဟာ ရဟန်း များနဲ့သာသက်ဆိုင်လို့ စည်းကမ်းတင်းကျပ်ရင်လဲ လူအများ မေလ့လာရရင်လဲကိစ္စမရှိပါဘူး။ ဟာ့ဂျ်လည်း အလားတူပါပဲ။
(ပရိဝါသ့်ြပုတယ်ဆိုတာ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်တိုင်း မြပုလုပ်ြကပါဘူး၊ ရဟန်းခံရှင်ြပုကိုေတာ့ လုပ်ြကပါတယ်။ အများနဲ့ သက်ဆိုင်တဲ့ေနရာမှာ အများေလ့လာနိုင်ပါတယ်) ဒါေပမယ့် ဟာဂျ်ြပုြခင်းကေတာ့ ရဟန်းခံြခင်း အဆင့် (ဘာသာဝင်တိုင်း) ကျင့်အပ်ေသာ ကိစ္စြဖစ်ေသာေြကာင့် သိဖို့ လိုမယ်ထင်လို့ အခုလို ေလ့လာတာပါ။ ( ဒါေြကာင့်ပဲ ကျွန်ေတာ်ဒီေမးခွန်းကိုေမးတာပါ၊ စည်းကမ်းများ မတူရံုနဲ့ အြပစ်တင်ချင်လို့ မဟုတ်ပါဘူး)
အစ္စလာမ်ဘာသာဝင်ေတွလဲ ေလ့လာချင်ရံု သက်သက်နဲ့ ဟာဂျ်မြပုပဲ ဝင်တဲ့သူရှိသလား ဆိုတာေလးေတာ့ သိချင်ပါေသးတယ်။ ရှင်းြပချက်များအရေတာ့ အစ္စလာမ်ဘာသာဝင်ေတွလဲ ေလ့လာရံုမဝင်ဘူးလို့ေတာ့ ထင်ရပါတယ် ေသချာသွားေအာင်ေမးတာပါ။
ဟာ့ဂျ်က ရဟန်းခံ ရှင်ြပုတဲ့ သေဘာထက် ေကျာ်လွန်ပါတယ်။ ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်များ အတွက် မြဖစ်မေနရှင်ြပုရမယ်လို့ ပညတ်မရှိေပမယ့်- သားေတာ် ရာဟုလာကို ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမက သာသနာ အေမွေပးြခင်းဆိုတဲ့အေြကာင်းြပချက်နဲ့ ရှင်ြပုတာကို အစဥ်အလာ အြဖစ် ြပုလုပ်ထား သလို၊ အစ္စလာမ်မှာလည်း ဟာ့ဂျ်ကို အစဥ်အလာအြဖစ် ခံယူထားသူေတွ ရှိပါတယ်။ ဒါေပမယ့် ဟာ့ဂျ်က ပရိဝါ့သ် ြပုသလို တာဝန်ေတွြကီးပါတယ်။
ဒါေြကာင့် ဟာ့ဂျ်ြပုရန် အတွက် စိတ်ြပဌာန်းထားချက် လိုေြကာင်း ၂း၁၉၇ မှာ ပညတ်ထားသလို၊ သွားလာနိုင်သူ(ထိုြပဌာန်းထားချက်အား လိုက်နာေဆာင်ရွက်နိုင်သူ)များသာ သွားလာဘို့ ၂း၁၉၆ မှာပညတ်ထားပါတယ်။မူဆလင်ြဖစ်ရင် သွားကို သွားရမယ်လို့ ပညတ်ထားတာ မရှိပါဘူး။ ဟာ့ဂျ် မြပုဘဲ ေလ့လာယံု သွားလာတဲ့လူလို့ေတာ့ ကျွန်ေတာ်ကိုယ်တိုင်လည်း မြကားမိပါဘူး။ ဒါေပမယ့် လာတဲ့ လူတိုင်းမှာေတာ့ စိတ်ခံစားချက်နဲ့အေတွးအေခါ် တူနိုင်မှာ မဟုတ်ပါဘူး။ အဲ့ဒီ ဟာ့ဂျ်ြပုလုပ် ေနတဲ့ ဓါတ်ပံုေတွ၊ ဗွီဒီယိုေတွက သတင်းအြဖစ်ထွက်ေနေတာ့ မှတ်တမ်းတင်တဲ့ လူေတွ၊ စူးစမ်းတဲ့ လူေတွ ရှိေနတာေတာ့ ေသချာပါတယ်။ ဒါကိုေတာ့ ပိတ်ပင်တား
ြမစ်ထားတာ မရှိပါဘူး။
ဟာ့ဂျ် ဆိုတာ စုေပါင်းဒုလ္လဘခံ၊ ပရိဝါ့သ်ြပုတာ ြဖစ်ြပီး။ ဟာ့ဂျ်ြပုရမယ့် သတ်မှတ်ကာလ အြပင် အြခားေသာရက်ေတွ လေတွကို တစ်သီးပုဂ္ဂုလ ဒုလ္လဘခံ ပရိဝါ့သ် ြပုတဲ့ေန့ေတွ အြဖစ် နှစ်ပတ်လည် သတ်မှတ်ထားပါတယ်။အဲ့ဒါကို အွမ္မရာဟ် လို့ ေခါ်ပါတယ်။ ဒါ့ေြကာင့် ကအ်ေကျာင်းေတာ် ပရဝုဏ်ဟာ ပရိဝါ့သ်ြပုရာ ပရာဝုဏ် အြဖစ်သာသတ်မှတ်ထားတဲ့ ေနရာ ြဖစ်ပါတယ်။ အဲ့ဒီမှာ သတ်မှတ်ထားတဲ့ စည်းကမ်းချက်ေတွကို မဆန့်ကျင်ရင်ဝင်ေရာက်ပရိဝါ့သ် ြပုလို့ ရပါတယ်။
၁။ ဝင်ခွင့် ကိစ္စကို ထားလိုက်ပါေတာ့။ ဒါဆိုရင် ဟာဂျ်ြပုလုပ်ြခင်းကို သိလိုပါတယ်။ အဲဒီေနရာမှာ ဘာေတွကိုဘယ်လို ြပုလုပ်ြကပါသလဲ။ အြကမ်းအားြဖင့် ဆံပယ်ရတာ ေမထုန်ေရှာင်ရတာ တို့ကို သိပါတယ်။ ဟာဂျ်ြပုြခင်းရဲ့ စည်းကမ်းများကို သိလိုပါတယ်။ အေသးစိတ်ေပါ့ ။ ကျမ်းထဲမှာ ေြပာထားရင်လဲ အညွှန်းနဲ့သွားဖတ်ဆိုရင်လဲ သွားဖတ်ရတာေပါ့။ (ြမင်ခွင့်မရေတာ့လဲ ရှင်းြပတာပဲဖတ်ရမှာေပါ့ ေနာ်) ဟာ့ဂျ်ြပုရန် ဆင့်ဆိုြခင်းရဲ့ ရည်ရွယ်ချက်များကို ၂၂း၂၅- ၄၀ မှာ ေတွ့နိုင်ပါတယ်။
(က) လူလူချင်း မခွဲြခားတဲ့ စိတ်ေတွကို ဝင်လာေစဘို့ ၂၂း၂၅။
(ခ) ဘာသာတရားကို အယူသန့်သန့်ြဖင့် ကိုးကွယ်တတ်ေစဘို့၊ ရုပ်ပွားဆင်းတုများ ကိုးကွယ်ဆည်းကပ်ြခင်းမှ ကင်းရှင်းတဲ့ အေလ့အကျင့်ေတွ ဝင်လာေစဘို့ ၂၂း၂၆။
(ဂ) ရပ်ေဝး ရပ်နီးမှ အယူသန့်ေသာ မည်သူမဆို ပူးေပါင်းပါဝင်တတ်ေစဘို့။ ၂၂း၂၇
(ဃ) အလှုြကီး အဒါန်းြကီး ြပုလုပ်တတ်တဲ့ အေလ့အကျင့်ေတွ ြဖစ်ေစဘို့။ ၂၂း၂၈
(င) မိမိကိုယ်မိမိ စင်ြကယ်သန့်ရှင်းရန် ေလ့ကျင့်တတ်ေစဘို့ ၂၂း၂၉
(စ) ေဘးမဲ့ေပးြခင်းနှင့် အလှုဝတ္ထုသားေကာင်များကို သီးြခား စီမံတတ်ေစဘို့။ နိမ့်ကျသည့် ကိုးကွယ်ြခင်းများြဖစ်ေသာ ယဇ်ပူေဇာ်ြခင်းများမှ ေရှာင်ြကဥ်တတ်ေစဘို့။ ၂၂း၃၀ (ဆိုလိုတာက အလှုအဒါန်းြကီး ြပုလုပ်တာမှာအသားဝတ္ထုကို အလှုထည် အြဖစ် ြပုလုပ်နိုင်ေသာ်လည်း ထိုအလှုထည်ကို ယဇ်ပူေဇာ်ြခင်း မြဖစ်ေစရန် နည်းနာယူတတ်ေစဘို့) စသည်ြဖင့် သုတ်ေတာ် (၄၀) ထိဖတ်ပါ။ တစ်ချက်ချင်း ရည်ရွယ်ချက်နဲ့ အဓိပ္ပါယ်ေတွကို ေတွ့ရပါလိမ့်မယ်။ ၂၂း၄၀ မှာေတာ့- အဓိကေသာ့ချက်ကို ေြပာထားပါတယ်။ မည်သည့်ဘာသာမှမဆို အထွဋ်အြမတ်ထားရာ ဘုရားေကျာင်းကန်များကို ေလးစားတန်ဘိုးထားတတ်ေစဘို့နဲ့ အဲ့ဒီလို ေလးစားတန်ဘိုးထားတတ်ြခင်းရဲ့ ရည်ရွယ်ချက်က- ဘာသာတရားဆိုသည်ကို တန်ဘိုးထားတတ်ေစဘို့ ြဖစ်ပါတယ်။
၂။ ေနာက် အဲဒီေနရာမှာ ေလးေထာင့်ကျကျ အမည်းေရာင် အေဆာက်အဦးကို ဗဟိုထားြပီး အားလံုးကဝိုင်းရံကာဝတ်ြပုြကပါတယ်။ အဲဒီရဲ့ အဓိပ္ပါယ်များ ရည်ရွယ်ချက်များကိုလဲသိလိုပါတယ်။ ေလးေဒါင့်ကျကျ အမည်းေရာင် အေဆာက်အဦးကို- ၃း၉၅ နဲ့ ၂၂း၂၉ မှာ ေရှးေဟာင်း အိမ်ေတာ်လို့ ေြပာပါ တယ်။ အဲ့ဒီ အိမ်ေတာ် ဆိုတာကို ၂း၁၂၇ မှာ ကိုယ်ေတာ် အီဗရာဟီးမ်တို့ သားအဖက ြပန်လည် ြပုြပင်ခဲ့ပါ တယ်။ အဲ့ဒီအိမ်ေတာ် (သို့မဟုတ်) ေကျာင်းေတာ်မှာ ဉာဏ်စဥ်ေဆာင်များ အဆက်ြပတ်တဲ့ ကာလများမှာ ရုပ်ပွားဆင်းတုေတွက ေနရာယူြပီး အမျိုးမျိုးေသာ ကိုးကွယ်မှုေတွကို စီမံထားြခင်း ခံရပါတယ်။ ဒီလို စီမံထားြခင်း မျိုးကိုဖျက်သိမ်းြပီး ရုပ်ပွားဆင်းတု ကင်းသန့်တဲ့ အိမ်ေတာ် သို့မဟုတ် ေကျာင်းေတာ် အြဖစ်ထားဘို့ ကိုယ်ေတာ် အီဗရာဟီးမ်တို့ သားအဖကို ဉာဏ်စဥ်ကိန်းသက်ခံရပါတယ်။ သူတို့သားအဖက အဲ့ဒီအတိုင်း ေဆာင်ရွက်ခဲ့တယ်လို့ အထက် ေဖါ်ြပပါ ကျမ်းချက်ေတွမှာ ပါပါတယ်။
ကိ်ုယ်ေတာ် မုဟမ္မဒ်ပွင့်ဟာ အြခားဉာဏ်စဥ်ေဆာင်များထက် တစ်မူထူးြပီး ပွင့်ေပါ်လာတဲ့ ဉာဏ်စဥ်ေဆာင်ြဖစ်တယ်လို့ ကုရ်အံရဲ့ ဘယ်ေနရာမှာမှ ဆိုမထားပါဘူး။ ေရှးဉာဏ်စဥ်ေဆာင်များ ပွင့်ေပါ် သွန်သင်ခဲ့တဲ့ သစ္စာတရားေတွကို ဉာဏ်စဥ်ေဆာင်ေတွ ပရိနိဗ္ဗာန်ြပုြပီး ကာလြကာလာရင် ေနာက်ပိုင်း တပည့်ဆက်ဆက် လက်မှာသစ္စာတရားေတွကို ဖွင့်ဆိုရင်း၊ ချဲ့ကားရင်း မူရင်းေတွ ေပျာက်ဆံုး လာရတယ်။ ေနာက်ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် တစ်ပါးပွင့်ေပါ်ြပီး သစ္စာတရားကို လူသားများအတွက် ြပန်လည် ေဖါ်ြပတယ်။ အဲ့ဒီနည်းအတိုင်းပဲ ကိုယ်ေတာ် မုဟမ္မဒ်ဟာ ပွင့်ေပါ်ခဲ့တဲ့ ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် တစ်ပါးြဖစ်ပါတယ်။ ကိုယ်ေတာ်သည် ေနာက်ဆံုးပွင့် ဉာဏ်စဥ်ေဆာင် သတင်းေဆာင် ြဖစ်တယ်လို့သာ ေြကြငာပါတယ်။ ၃၃း၄၀။ ကိုယ့်ေတာ့လက်ထက်မှာ လူသားများအတွက် သာသနာလမ်းစဥ်ဆိုတာ ြပည့်စံုသွားြပီလို့ ၅း၃ မှာ ေြကြငာပါတယ်။
ကိုယ်ေတာ့လက်ထက်မှာ ေရာြပွန်းကိုးကွယ်ရာ အြဖစ် ဘုရားနဲ့ တစ်ဂိုဏ်းတည်းထားြပီး ကိုးကွယ်ပသေနတဲ့ ရုပ်ပွားဆင်းတုများအားလံုးကို ဖျက်သိမ်းလိုက်ပါတယ်။ အဲ့ဒီ ကာအ်ေကျာင်းေတာ် (အေဆာက်အဦး အမည်း) ထဲမှာသာသနာေမှးမှိန်ကွယ်ေပျာက်ခဲ့စဥ်က တည်ထားခဲ့တဲ့ ရုပ်ပွားဆင်းတု အားလံုးကိုလည်း ဖျက်သိမ်းလိုက်ပါတယ်။
အဲ့ဒီ ေခတ်က ေရှးဘာသာဝင်ေတွရဲ့ ဘုန်းြကီးရဟန်း သာသနာ့ ဦးေသျှာင် အားလံုးကို ဆင်းတုြပုလုပ်ြပီး အဲ့ဒီေကျာင်းေတာ်ထဲမှာ ထားခဲ့တာပါ။ ဒါေတွ အားလံုးကို ဖျက်သိမ်းလိုက်ပါတယ်။ ကိုယ်ေတာ်ကိုယ်တိုင်လည်း သူ့ရုပ်ပံု၊ ဆင်းတုကို ထုလုပ် တည်ထား အြမတ်တနိုးထားခွင့် မြပုခဲ့ဘူး။ အဲ့ဒီကစ ေနာက်ပိုင်း သူ့ရဲ့ ရုပ်ထုဆိုြပီး ကိုးကွယ်မှားေတွ ြဖစ်လာမှာကို ြကိုတင်တားြမစ်ခဲ့ပါတယ်။ သစ္စာဓမ္မြဖစ်တဲ့ ကုရ်အံကျမ်းေတာ်ကိုလည်း ခိုင်မာစွာ ြပုစုထားခဲ့ပါတယ်။------ ဒါေတွက အေဆာက်အဦးအမည်းရဲ့ သမိုင်းပါ။ ေလးေဒါင့်ြဖစ်ေနတာကေတာ့ ေရှးနှစ်ေပါင်းများစွာက ဗိသုကာ ဒီဇိုင်းပံုလို့ ေြပာပါရေစ။
အဲ့ဒီ အေဆာက်အဦးကို မူဆလင်များ ဦးတည်ရတဲ့ အေြကာင်း ကုရ်အံ သီအိုရီအရ ရည်ရွယ်ချက် (၂)ကို ေတွ့ရပါတယ်။
(၁) တစ်ကမ္ဘာလံုးမှာ ရှိတဲ့ အစ္စလာမ် သာသနာဝင်ေတွကို ဦးတည်ချက်တစ်ခုတည်းကို ဘံု သတ်မှတ်ြပီး ညီညွတ်ေစဘို့။ ၂း၁၄၉၊၁၅၀။
(၂) လူသားေတွ အေနနဲ့ မိမိရဲ့ ဇာတိေြမက အြခားအရပ်များသို့ ထွက်ခွာ၍၊ မည်မျှပင် ေကာင်းစားြကီးပွား ေနေစကာမူ ဇာတိေြမ၌ ကျန်ေနခဲ့ရသည့် ဆင်းရဲဒုက္ခရင်ဆိုင်ေနရသူများကို ြပန်လည် ြကည့်ရှုကူညီဘို့နဲ့ ဇာတိေြမကို မေမ့ဘဲ ချစ်တတ်ေစဘို့ ြဖစ်တယ်။ ၂း၁၄၄
၂း၁၄၄ ရဲ့ ရည်ရွယ်ချက်နဲ့ သမိုင်းကို နည်းနည်း ရှင်းပါရေစ၊ ကိုယ်ေတာ်မုဟမ္မဒ်ဟာ ဇာတိေြမ ြဖစ်တဲ့ မက္ကာဟ်(ေကျာင်းေတာ် တည်ရှိရာ ေဒသ)က အြခားေဒ လွတ်ေြမာက်ရာကို တိမ်းေရှာင်ခဲ့ရတယ်။ ကိုယ်ေတာ် ြပန်လည်အေြခချရာ ေဒသ မဒီနာြမို့မှာ ကိုယ်ေတာ်နဲ့ သာဝကေတွက သာသနာေရး အယူဝါဒေရးမှ ေအာင်ြမင်လာတယ်။ ေခတ်စကားနဲ့ ေြပာရရင် ေနာက်ဆံုး ေကာင်းစားသွားတယ်။ အဲ့ဒီအခါမှာ ကိုယ်ေတာ်ဟာ ဇာတိေြမမှာကျန်ေနခဲ့ရတဲ့ သစ္စာတရားကို ချစ်ြမတ်နိုးသူ ဆင်းရဲ့ဒုက္ခအမျိုးမျိုး ြကံုေနရသူေတွအတွက် ေသာကြဖစ်တယ်။ ဒီအတွက် မက္ကဟ်ြမို့ကို တမ်းတမိတယ်။ ဒီအချိန်မှာ မက္ကာဟ်ြမို့သားေတွကို ဒုက္ခအေပါင်းက ကယ်တင်ဘို့ ဉာဏ်စဥ်ကိန်းဝပ်ခဲ့တယ်။ ကိုယ်ေတာ်ဟာ သူ့ထံမှာ ကိန်းဝပ်ရာ ဉာဏ်စဥ်တိုင်းကို ေဟာယံုေဟာခဲ့တာ မဟုတ်ပါဘူး။
လက်ေတွ့ကျင့်ေဆာင်ြပသွားတာချည်း ြဖစ်ပါတယ်။ ဒီအတွက် ကိုယ်ေတာ်က မက္ကာဟ်ဘက်ကို ြပန်လည် ဦးတည် ခဲ့တယ်။ ဒီသွန်သင်ချက်ဟာ ပညာယူတတ်သူအတွက် အလွန်ပညာယူဘို့ ေကာင်းပါတယ်။ ဥပမာ- ကျွန်ေတာ် အပါအဝင်ေပါ့ဗျာ- ြမန်မာနိုင်ငံထက် သာလွန်ေကာင်းမွန်တဲ့ အရပ်ေဒသေတွမှာ တစ်စံုတစ်ရာ အဆင်ေြပေနပါတယ်။ အိမ်ေကာင်းေကာင်း၊ ကားေကာင်းေကာင်းနဲ့ ေနနိုင်တယ်။ ေဒါ်လာေတွ ရှာနိုင်တယ်။ ပညာဗဟုသုတေတွကို လွတ်လပ်ကျယ်ြပန့်စွာ ဆည်းပူးနိုင်တယ်။ ကျွန်ေတာ်က ဇာတိေြမ ြမန်မာနိုင်ငံကို ချစ်ရမှန်း မသိ၊ ဘယ်သူေသေသ ငေတမာ ြပီးေရာ စိတ်မျိုးထားလိုက်ရင် ေလာကအြမင်အရ ဒီထက် အဆေပါင်းများစွာ ချမ်းသာသွားနိုင်ပါတယ်။ ဒါေပမယ့်- ကုရ်အံက ခွင့်မြပုဘူးဗျာ။ ဇာတိေြမမှာ ကျန်ေနတဲ့ ေငွေြကး၊ ဗဟုသုတ၊ အေတွ့အြကံု၊ နွမ်းပါးသူေတွကို ြပန်လည်ေစာင်မြကည့်ရှုရမယ်၊ ေဖးမေပးရမယ်လို့ ဆိုတဲ့ သီအိုရီ
ကို ဆန့်ကျင်ရင် ကာဖီးရူးန် ြဖစ်သွားမှာေပါ့။ ဒီလိုြကည့်ရှုေစာင်မရမယ်ဆိုတာ လူမျိုးစွဲ ဘာသာစွဲကို မူတည်လို့ မဟုတ်ရဘူး၊ မိမိကိုယ် ြဖစ်တည်ေစခဲ့တဲ့ ေရ၊ေြမ ကို ေကျးဇူးဆပ်တဲ့ အေနနဲ့ပဲ ြဖစ်ရပါမယ်။ အဲ့ဒီ ေရေြမမှာရှိတဲ့ လူသားအားလံုးဟာ မိမိရဲ့ညီရင်း အစ်ကိုေတွ ြဖစ်တယ်လို့ ခံယူရမယ်။ သူတို့ ငတ်ရင် ကိုယ်ငတ်တာပဲလို့ခံစားချက်ရှိရပါမယ်။ သူတို့ရဲ့ သားသမီးေတွ နွမ်းပါးရတာ၊ ကိုယ်သားသမီးေတွ နွမ်းပါးရတာလို့ ခံစားရပါမယ်။
တကယ်ေတာ့ ရုပ်၊နာမ် မရှိတဲ့ ပရမတ်ဘုရားရှင် (အလ္လာဟ်)က အဲ့ဒီ ေကျာင်းထဲမှာ စံြမန်းေနတာ မဟုတ်ပါဘူး။ အလ္လာဟ်ကို ရှိခိုးဦးချ ပူေဇာ်ပသေနဘို့လည်း ကျမ်းေတာ်မှာ မသွန်သင်ပါဘူး၊ အလ္လာဟ်ကို သိဘို့ ယံုဘို့ပဲသွန်သင်ပါတယ်။ ကျမ်းေတာ်ရဲ့ သီအိုရီအရ အလ္လာဟ်ဟာ လူသားတစ်ဦးနဲ့ သူ့ရဲ့ အသက်ေသွးေြကာထက် ပိုြပီးနီးစပ်တယ်လို့ သွန်သင်ပါတယ်။
တကယ်လို့ လူသားေတွဟာ လ သို့မဟုတ်၊ အြခားြဂိုလ်တစ်ခုကို ေြပာင်းသွားြကမယ်ဆိုရင် ကာအ်ေကျာင်းေတာ်ကို ဘံု ထားြပီး ဦးတည်လို့ မရနိုင်ေတာ့ဘူး။ လူသားတိုင်းမှာ လူအုပ်စုတိုင်းမှာ ဦးတည်ချက်ကိုယ်စီရှိေနြကမှာပါ၊ အဲ့ဒီအခါ ေကာင်းမှုြပုလုပ်ြခင်း ဆိုတဲ့ ဦးတည်ချက်ကို ထားဘို့ သွန်သင်ပါတယ်။ ၂း၁၄၈။
ကာအ်ေကျာင်းေတာ်ထဲမှာ ဟိုအရုပ်ရှိတယ်၊ ဒီအရုပ်ရှိတယ်လို့ ပုတ်ခတ်တာမျိုး၊ ကိုယ်ေတာ်ေဂါတမရဲ့ ပံုေတာ်ကို ဖိနပ်မှာ ဆွဲထားတာမျိုး၊ ဗုဒ္ဓအရက်ဆိုင်လို့ ေခါင်းစီးတပ်ြပီး ဖွင့်လှစ်တာမျိုး၊ မယ်ေတာ် မာရိသခင်မပံုကိုဝတ်ပစ်စလစ်နဲ့ ေရးဆွဲတာမျိုး- ဒီလို ေအာက်တန်းကျတဲ့ လုပ်ေဆာင်မှုမျိုးကို အစ္စလာမ် သာသနာက လက်မခံသလို၊ ဘယ်အစ္စလာမ် သာသနာဝင်မှ မြပုလုပ်ဘူးဆိုတာလည်း ကျွန်ေတာ် အာမခံပါတယ်။
ကျွန်ေတာ် အခုေဆွးေနွးပံုကို ြကည့်ရင် ယုတ္တိေဗဒကို အေြခခံထားတယ်ဆိုတာ သိသာပါတယ်။ ဒါေြကာင့်လဲအခု ဝင်ခွင့်ကိစ္စကို ခဏဖယ်ထားြပီး သိချင်တာကိုပဲ ဆက်ေမးပါေတာ့မယ်။
ကျွန်ေတာ်လည်း ဘယ်ေမးခွန်း၊ ေဆွးေနွးချက်ကိုမဆို ယုတ္တိနဲ့ပဲ ယံုချင်၊ ေြဖချင်၊ ေဆွးေနွးချင်ပါတယ်- အခုေမးခွန်း (၅) ထဲက ေနာင်ဘဝ ဘံုများ အေြကာင်းကို ယုတ္တိေဗဒနဲ့ပဲ ဆက်လက် ေဆွးေနွးြကရေအာင်ဗျာ။
ေလးစားစွာြဖင့်
ထွန်းထွန်းေအာင်