ေမးခွန်း (၁) အတွက်
ဟာလာလ် ﱠلﺤ (ဟာလာ မဟုတ်ပါ) ရဲ့ တိုက်ရိုက် အဓိပ္ပါယ်က တရားဝင်ခွ င့်ြပုသည်လို့ ြဖစ် ပါတယ်။
တရားမဝင်ြခင်း ဟရမ် ﻡﺭﺤ ဆိုတဲ့ စကားလံုးနဲ့ ဆန့် ကျင်ဘက် ြဖစ် ပါတယ်။ အဲ့ဒီ ဟာလာလ် (တရား
ဝင်တယ် ) ဟရမ် (တရားမဝင်ဘူး) ဆိုတာ- အစားအအေသာက် တစ်ခုတည်းမှာ သံုးတဲ့ စကားလံုး
မဟုတ်ပါဘူး-
အလုပ်အကိုင်လု ပ်တာမှာ သမ္မာအာဇီဝ ြဖစ်မြဖစ်၊ အိမ်ေထာင်ြပုရာမှာ သူတစ်ပါး သားမယား ဟုတ်မဟုတ်၊ အေြပာအဆို မှာ ပီယဝါစာ ြဖစ် မြဖစ် စတဲ့ အရာအားလံုးမှာ ဒီလိုေြပာရင် တရားမဝင်ဘူး၊ ဒီလို ေြပာရင် တရားဝင်တယ် ၊ ဒီလို အမျိုးသား၊ အမျိုးသမီးကို အိမ်ေထာင်ြပုရင် တရားမဝင်ဘူး၊ ဝင်တယ်။ ဒီလို အလုပ်ကိုင်က တရားမဝင် ဘူး၊ ဝင် တယ် စတဲ့ ေနရာတို င်းမှာ သံုးပါတယ်။
ေနာက်တစ် ခုက အစားအေသာက်မှာ ဝက်သား တစ်မျိုးတည်းကို တားြမစ်ထားတာ မဟုတ်ပါဘူး၊ အ
ေသေကာင် ၊ ေသွး၊ ဝက်သား၊ အလ္လာဟ်အရှင်ကို မတို င်တည်ေသာ အသား၊ လည်ညှစ်သတ်တဲ့ အသား၊
ရိုက်သတ်တဲ့ အသား၊ ကျေသတဲ့ အသား၊ တိုက်ေသတဲ့ အသား လှီးြဖတ်ရန် မမှီလိုက်တဲ့ သားရဲ
ကိုက်ေသတဲ့ အသား၊ ယဇ်ပူေဇာ်ရန် လှီးသတ် ေသာ အသား ေတွ ြဖစ်ပါတယ် ။
အြခား တားြမစ်ြခင်းေတွက မသန့် ရှင်းတဲ့ အစားအေသာက်ေတွ ြဖစ်ပါတယ်။
ဒီအစား အေသာက်ေတွ အေြကာင်းကို မရှင်းြပမှီ - ဘာသာတရားတိုင်းမှာ အကပ္ပိယ အသားလို့ ေခါ် တဲ့မစားအပ်တဲ့ အသားေတွကို ြပဌာန်းထားေြကာင်း ရူပကို ဗဟုသုတ အြဖစ် ေြပာလိုပါတယ်။
ဥပမာ--ဗုဒ္ဓဘာသာ ရဟန်းေတာ်များကို လူ၊ ြမင်း၊ ဆင်၊ ကျား၊ ြခေသင့်္ ၊ ေခွး၊ ဝံ၊ သစ်၊ ေအာင်း၊ ေြမွ တို့ကိုမစားရဘူးလို့ - မဟာဝဂ္ဂ- ၂၈၀ ၂၈၁ မှာ တားြမစ်ထားပါတယ်။
အလားတူပဲ - သမ္မာကျမ်းမှာလည်း ဝတ်ြပုရာကျမ်း ၁၁းဂ----၄၇။ တရားေဟာရာကျမ်း ၁၄းဂ--၂၁ မှာ
မစားရတဲ့ အသားေတွကို ပညတ်ထားပါတယ်။ အဲ့ဒီ တားြမစ် ထားတာထဲ မှာ ဝက်သားကို မစားရ ဝက်ရဲ့အေသေကာင် ကိုပင် မထိရ၊ မတို့ရလို့ ဆိုထားပါတယ်။ အလျှဥ်းြကံုခဲ့ ရင် သက်ဆိုင်ရာ ဘာသာကစာေပ ကျွမ်းကျင်သူများကိုလည်း အဲ့ဒီလို ဘာေြကာင့် တားြမစ်ထားသလဲလို့ ေမးြမန်း ေဆွးေနွး ြကည့်ေစ ချင်ပါတယ်။
အခု ကျွန် ေတာ်ကေတာ့ အစ္စလာမ်က တားြမစ်တဲ့ အေြကာင်းကို ပဲ ဗဟုသုတ မှီသေလာက် ေဆွးေနွး
ေပးပါမယ်။
(၁) ဝက် လို့ လူေတွ သိေနတဲ့ သတ္တဝါကို အာရ်ဗီစကားမှာ ﺭﻴﹺﺯﻨﺨ ခင်ဇီးရ်ခင်ဇီးရ်ခင်ဇီးရ်
ခင်ဇီးရ်လို့ ေခါ်ပါတယ်။ အဓိပ္ပါယ် က ခွာကွဲြပီး စားြမံု့မြပန်တဲ့ ေြခေလးေချာင်း သတ္တဝါ မျိုးရိုး ြဖစ် ပါတယ်။ ဥပမာ ြမင်း- ကုလားအုပ် တို့က ခွာမကွဲဘူး၊ ခွာ ေတွ ဆက်ေနပါတယ်။ ဝက်၊ နွား၊ သမင် ၊ စတဲ့ သတ္တဝါေတွ က ခွာ ေတွ ကွဲေန ပါတယ်။ အဲ့ဒီအထဲက စားြမံု့မြပန်တဲ့ - ဝက်၊ ေခွး၊ ေြကာင်၊ ကျား-- စတဲ့ သတ္တဝါေတွကို အစ္စလာမ်က စားေသာက်ြခင်းမြပုရလို့ ကုရ်အံ ကျမ်းစားရဲ့ ၂း၁၇၃ နဲ့ ၅း၃ မှာ တားြမစ်ထားပါတယ်။
ဒီေနရာမှာ ဘာေြကာင့်မစားရဘူးလဲ --- ဆိုတာကိုေတာ့၊ ၅း၄ (၅း၃ နဲ့ ဆက်တိုက်ဝါကျ) မှာ ﺕﺎﺒﻴﱠﻁﻝﺍ ﻡﹸﻜﹶﻝ ﱠلﺤُﺃ သန့်စင် ေသာအရာများသည် သင်တို့ တရားဝင်၏
ဆိုတဲ့ ဝါကျနဲ့ ပူးတွဲ ေဖါ်ြပထားပါတယ်။ တနည်း အားြဖင့် စားသံုးရန်တရားဝင်ေသာ အရာများသည် သန့်စင် ေသာ အရာများ ြဖစ်၏ ဆိုေတာ့ စားသံုး ရန် တရားမဝင်ေသာအရာများသည် မသန့် စင်ဘူး ဆိုတဲ့ အဓိပ္ပါယ်ကို ေပးပါတယ်။
မသန့်စင်ဘူး ဆိုတဲ့ စကားက ညစ်ပတ်လို့ ၊မစင် ေတွေပကျံေနလို့၊ ပုပ်သိုးေနလို့ -- လို့ ဆိုလိုတာ မဟုတ်ဘူးေနာ်။ ဒီ ေနရာမှာ သန့်စင်တယ်လို့သံုးတဲ့ အာရ်ဗီစကားလံုး ﹼﻁﺏﻴ တွိုင်ယာ့ဘ်တွိုင်ယာ့ဘ်တွိုင်ယာ့ဘ်တွိုင်ယာ့ဘ် ဆိုတာက အေသးအမွှားေလးက အစ သန့်ရှ င်း ြကည်လင်တာ၊ အေသးစိ တ် တစ်ခုချင်း စီစစ်ရင် ေကာင်းြခင်းနဲ့ မေကာင်းြခင်း၊ အကျိုးနဲ့ အဆိုး၊ ေသွးြဖူဥနဲ့
ေသွးနီဥ စတဲ့ ပူးတွဲတည် ရှိေနတာေတွ မှာ အကျိုးေပးမှုဘက်ကို ရာခိုင် နှုန်းပိုကဲ တာမျိုးကို ဆိုလိုပါ
တယ်။အာရ်ဗီစကားမှာ ေဆးေြကာသန့်စင်ပစ်လို့ရတဲ့ သေဘာကို ေဆာင်တဲ့ သန့် ရှင်းစင်ြကယ်
မှုများကို ﺭﻬ တွဟရ် (ဥပမာ ကုရ်အံ ၅း၆) အကျင့်စာရိတ္တပိုင်းဆိုင် ရာ သန့်ရှင်း စင် ြကယ်မှုများကို ﻰﱠﻜ ဇကာဟ် (ဥပမာ ကုရ်အံ ဂဝး၃) စသည်ြဖင့် ေဝါရဟာ ခွဲထားပါတယ်။
အခုေခတ် ေဆးသိပ္ပံက- ေြခေလးေချာင်း ခွာကွဲ စားြမံု မြပန်တဲ့ သတ္တဝါေတွ မှာ အစာအိမ် တစ်ခု ပဲ ပါြပီး၊ ခွာကွဲ စားြမံုြပန် သတ္တဝါေတွမှာ အစာေချနို င်တဲ့ အစာအိမ် အကန့် ေလးကန့် ပါတယ် - ဒါေြကာင့် အစာအိမ် တစ်ခုတည်းပဲ ပါတဲ့သတ္တဝါေတွဟာ အစာေချမှု အားနည်းြပီး ခန္ဓာကိုယ် ထဲမှာ ရှိတဲ့ အစာ ေြကာင့် ြဖစ်တဲ့ ေရာဂါ ပိုးေတွဟာမစင်ထဲမှာ ပါသွားြခင်းထက် သူတို့ရဲ့ အဆီ၊ အသားထဲကို ြပန့် ဝင် သွားနို င် တာများတယ်လို့ ေထာက်ခံ လာတာကို ေတွ့ရပါတယ်။
ဒီလိုေြပာလို့ - ဝက်၊ ေခွးသား၊ ေြကာင်သား၊ ေမျာက် သား စားတဲ့ လူေတွ ေသကုန် မှာလားလို့ ေမးနို င်
ပါတယ်။ ကုရ်အံက အဲ့ဒီ အသားကို စားတဲ့လူေတွ ေသကုန် မယ်လို့ ဆိုမထားပါဘူး။ အကယ်၍
အကျဥ်းအြကပ် နဲ့ရင် - စားေရရိက္ခာငတ် မွတ်တဲ့ ကပ်ေဘးြကီးဆိုက် ရင် - စားစရာမရှိ ဘဲ ေတာထဲမှာအခက် အခဲြဖစ်ေနရင် - အလွန်အေရးြကီးတဲ့ လူရဲ့ အသက်ကို ဆက်ဘို့ အဲ့ဒီ အသားေတွကို အသက်ဆက်စားပိုင်ခွင့် ရှိတယ်လို့ ၂း၁၇၃။ ၅၃း၃ မှာ တပါတည်း ဆိုထားပါတယ်။ သမ္မာကျမ်းစာလို အေသေကာင်ကိုေတာင် မထိရလို့ လံုးဝ ပိတ်ပင်ထားတဲ့ ဥပေဒမျိုး ကုရ်အံမှာ မရှိပါဘူး။
(၂) အေသေကာင် ၊ ေသွး
ေသွး၊ လည်ညှ စ်သတ်တဲ့ အသား၊ ရိုက်သတ်တဲ့ အသား၊ ကျေသတဲ့ အသား၊
တိုက်ေသတဲ့ အသား၊ လှီးြဖတ်ရန် မမှီလိုက်တဲ့ သားရဲ ကိုက်ေသတဲ့ အသား၊--
ဒီအုပ်စုမှာ- အဓိက က ေသွး ဆိုတဲ့ အရာ ြဖစ်ပါတယ်။ ကျေသေသ၊ ရိုက်သတ်သတ်၊ အဓိကေသွးြပန်
ေြကာမ ြဖစ်တဲ့ လည်ပင်းက ေသွးြပန်ေြကာကို လှီးြပီး မထုတ်လိုက်ရင် အဲ့ဒီေသွးေတွက သတ္တဝါရဲ့
ခန္ဓာကိုယ်ေသွးေြကာ၊ ေသွးေြကာမျှ င်များက တစ်ဆင့် ခန္ဓာကိုယ် တစ်ခုလံုးကို ြပန့်သွားပါတယ်။ ေသွးကို ﺩﻡ ဒမ္မ (မီဟာဒါမ် ) စီးအားရှိ ေသာ ေသွးလို့ သံုးပါတယ်။ ေသွးြပန်ေြကာ မပါတဲ့ ငါးတို့၊ ဘဲဥတို့
သစ်သီးဝါးလံတို့ကို လှီးြဖတ်ြပီး ေသွးထု တ်ေနစရာ မလိုပါဘူး။ ေသွးကို လည်း အထက်မှ ရှင်းခဲ့ြပီးတဲ့
သန့်စင် ေသာ အရာများနဲ့ နှိုင်းယှ ဥ်ြပီး နားလည်ေစချင် တယ်။
ဒီေနရာမှာ လည်ပင်းကို လှီးတာက ရက်စက်တယ် ၊ လက်ြဖန်က ေသွးြပန်ေြကာတို့၊ ေြခေထာက်က
ေသွးြပန် ေြကာတို့ လှီးလို့ မရဘူးလားလို့ ေမးစရာ ရှိလာပါတယ်။ သတ္တဝါအစားအစာ အြဖစ် အသံုးြပု
မယ်ဆိုရင် - လက်ြဖတ်၊ ေြခေထာက်ြဖတ်ြပီး သတ်တာနဲ့ လယ်ပင်းကို ြဖတ်ြပီးသတ်တာ ဘယ်အရာက
ပိုြပီး ခံစားမှု သက်သာသလဲ ဆိုတာ ရူပ ကိုယ်တိုင် စဥ်းစားေပါ့။ ေသချာတာက ေြခြဖတ် ၊ လက်ြဖတ်လိုက်ရင် အလွန်နာကျင်စွာ ခံစားရြပီး- သတ္တဝါ မေသနိုင်ပါဘူး၊ လည်ပင်းကို လှီးြဖတ်ြခင်းဟာ သတ္တဝါတစ်ေကာင်အတွက် အများဆံုး ၃ စက္ကန့် နဲ့ စက္ကန့် ၂၀ အတွင်းပဲ ခံစားမှု ရှိတယ်လို့ ကမ္ဘာ့ ကုလသမဂ္ဂသတ္တဝါများ ထိန်းသိမ်းေစာင့်ေရှာက်ေရးနဲ့ စားနပ်ရိက္ခာဌာနက သုေတသန လုပ်ထားပါတယ်။ (ကမ္ဘာ မှာေဒဝဒတ် ကလွဲြပီး အြခား ဘယ်ဘာသာကမှ အသားဝတ္ထုကို အစားအစာ အြဖစ် မသံုးရလို့ တားြမစ်ထားတာ မရှိ ပါဘူး)။
(၃) အလ္လာဟ်အရှင်ကို မတိုင်တည် ေသာ အသား၊ ယဇ်ပူေဇာ်ရန် လှီးသတ်ေသာ အသား- ဒီအေြဖ
ကိုေတာ့ islammyanmar.com ထဲက စာအုပ်စင်ကို သွားြပီး ကုရ်ဘာနီ ဆိုတဲ့ ြမန်မာလို စာအုပ် ေလး ကိုဖတ်ေစချင် ပါတယ်။ အေြဖက ရှည်လွန်းေနလို့ပါ။
ေလးစားစွာြဖင့်
ထွန်းထွန်းေအာင်